Gönderen Konu: Commodore 64 ve Renkler...  (Okunma sayısı 502 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı witchdoktor

  • RAAT
  • Normalleşmiş Retroman
  • *
  • İleti: 610
Commodore 64 ve Renkler...
« : 27 Mart 2017, 14:40:26 »
C64'ün renk paleti hep tartışmalıdır. Benim gibi bir çok C64 taraftarına göre pastel renkler sunan palet oldukça kullanışlıdır çünkü renk doygunluğunun çok yüksek olmaması ve saf renkler sunmaması nedeniyle renkten renge geçişler daha uyumludur ve fazla göz tırmalamaz. Birçok farklı 8-bit cihaz kullanıcısı ise C64'de aslında gerçek kırmızı, yeşil ve mavinin olmadığını iddia eder. 8-bit makinelerde bu durumun en ekstrem karşıtı ZX Spectrum'dadır; aşırı doygun ve olabildiğince saf renkler. Spectrum'un oyunları uzaktan bakıldığında hep capcanlı ve albenilidir bu nedenle. Amstrad CPC'nin 27 renk ve Atari 800XL'in 256 renklik paletleri ise Spectruma göre daha geniş renk yelpazesi sunarlar.

Geçtiğimiz günlerde yazılan bir blog sayfasında C64'ün uygun renkleri alterne kullanarak elde edilen ekstra renkleri tartışmaya sunmuş:
http://www.aaronbell.com/secret-colours-of-the-commodore-64/

Colodore sitesi Commodore'un VIC-II (C64), VIC (Vic-20) ve TED (C16-Plus/4) görüntü çipleriyle üretilen resimleri modern sistemlerde orijinallerine olabildiğince uygun sunmayı vadediyor:
http://www.colodore.com/

C64'ün 16 renklik enteresan paleti nereden kaynaklanmış merak edenler için;
http://unusedino.de/ec64/technical/misc/vic656x/colors/

Çevrimdışı wizofwor

  • RAAT
  • Tedavideki Retromanik
  • *
  • İleti: 285
Ynt: Commodore 64 ve Renkler...
« Yanıtla #1 : 27 Mart 2017, 16:23:44 »
Ufak bir not: colodore.com adresi Pepto'ya ait. Pepto paletinden memnun olmadığı için renkleri tekrardan hesaplayarak yeni bir palet oluşturdu. Yeni paletle ilgili detaylar için CSDB'deki Colodore is the new pepto başlığını öneririm.
Gosub ile gidilen yerden goto ile dönen adam

Çevrimdışı Ref

  • Yönetici
  • Özgür Retrocu
  • *
  • İleti: 1985
  • Advanced User Simulator
    • ae unutmadan
Ynt: Commodore 64 ve Renkler...
« Yanıtla #2 : 28 Mart 2017, 02:20:43 »
Gene spectrum paletine dil uzatılmış.

Adamın java kodunu utanmazca aşırıp bir zx spectrum uyarlaması yaptım (paletteki renkler specemu ölçümleri şeklinde):
http://arda.kisafilm.org/fish/zxspectrumgigascreen.html

Ama her bilgisayar görüntüyü 60pfs'de tazeleyemeyebilir, bir de sonucu görmek adına JPG aldım.
o da ekte...

Çevrimdışı Ref

  • Yönetici
  • Özgür Retrocu
  • *
  • İleti: 1985
  • Advanced User Simulator
    • ae unutmadan
Ynt: Commodore 64 ve Renkler...
« Yanıtla #3 : 29 Mart 2017, 20:47:03 »
hmm bu yeterince tepki yaratmadı. İlla trollüycez :)
bakın zx spectrum+ kullanma kılavuzunda ne buldum (sayfa7-hazırlamada karşılaşılan sorunlar):

Çevrimdışı witchdoktor

  • RAAT
  • Normalleşmiş Retroman
  • *
  • İleti: 610
Ynt: Commodore 64 ve Renkler...
« Yanıtla #4 : 30 Mart 2017, 12:49:29 »
@Ref

Amiga'da  bile olgunluk dönemi demo ve oyunlarında C64'ün paleti gibi daha pastel tonlar hakim. Bu palet tartışması bana Canon-Nikon ya da Samsung-LG renk tartışmalarını anımsattı...

Çevrimdışı AmonR

  • RAAT
  • Retro Meraklısı
  • *
  • İleti: 247
Ynt: Commodore 64 ve Renkler...
« Yanıtla #5 : 30 Mart 2017, 16:08:10 »
Valla sevgili Ref tartışmaya son noktayı koymuş işte; "gerçek" kırmızı, mavi, sarı Spectrum'da, renk geçişi dersen o da var işte, e daha ne olsun.  ;D

Doktor bile itiraf etmiş zaten; ;)
Spectrum'un oyunları uzaktan bakıldığında hep capcanlı ve albenilidir bu nedenle.
Kırkından sonra retrocu olanı emülasyon paklar!

"You're not a collector's item, you're a child's plaything."  Buzz Lightyear - Toy Story 2

"Sahip oldukların zamanla sana sahip olur."  Shax the 'Thor's Hammer'

Çevrimdışı doMiNO

  • RAAT
  • Retro Meraklısı
  • *
  • İleti: 132
Ynt: Commodore 64 ve Renkler...
« Yanıtla #6 : 31 Mart 2017, 01:19:33 »
Aha yine palet kavgası çıkmış.  ;D

Hep imrendim bu kavgalara. Bu kez ben de ucundan kıyısından bulaşmak istiyorum.  :D  C64'teki kahverenginin 16 tonu ve Spectrum'daki retina katili renk paleti şöyle dursun; bence en güzel palet MSX paletidir. (Amstrad ve Atari'yi yok sayıyorum. Kullanmadığım palet benim değildir. Mundardır. ;D)  MSX renk paletinin tek beğenmediğim yanı 2 numaralı renktir. O yeşili gereksiz bulmuşumdur hep. Onun yerine biraz daha koyu bi' grimiz daha olsaymış tadından yenmezmiş.




Çevrimdışı Ref

  • Yönetici
  • Özgür Retrocu
  • *
  • İleti: 1985
  • Advanced User Simulator
    • ae unutmadan
Ynt: Commodore 64 ve Renkler...
« Yanıtla #7 : 02 Nisan 2017, 13:51:20 »
Aha yine palet kavgası çıkmış.  ;D

Hep imrendim bu kavgalara. Bu kez ben de ucundan kıyısından bulaşmak istiyorum.  :D  C64'teki kahverenginin 16 tonu ve Spectrum'daki retina katili renk paleti şöyle dursun; bence en güzel palet MSX paletidir. (Amstrad ve Atari'yi yok sayıyorum. Kullanmadığım palet benim değildir. Mundardır. ;D)  MSX renk paletinin tek beğenmediğim yanı 2 numaralı renktir. O yeşili gereksiz bulmuşumdur hep. Onun yerine biraz daha koyu bi' grimiz daha olsaymış tadından yenmezmiş.




itiraf edeyim ben de msx'in paletini severim. dediğin gibi her iki tarafa da yatmış oluyor. Fakat şunu eklemem lazım, bu renkler bizim zamanımızın dandik tüplü televizyonlarında bu kadar canlı görünmüyordu. Üç yeşil konusu da insan doğasıyla alakalı birşey. İnsan gözü yeşil tonlardaki farkılığa çok hassas iken, aynı detayı mavide alamıyoruz. Bu akademik gerçeği düşünürek bir yeşil fazladan eklediklerini sanıyorum. Fakat, bu yeşil hassasiyeti bu şikayetin de doğmasına sebep oluyor. İnsan gözünün bu kadar hassas olduğu tonda hata var ise o hatayı da anında görüyorsun işte. Eğer seçilen yeşil doğal bir yeşil değilse ama çimen/yaprak için kullanılırsa hatalı bir yeşil olduğunu anında farkedersin. Bir ten renginin bir de çimen renginin yapaylığını ilk saniyede anlayabiliyoruz. Konusu gelmişken bir pro tip: Nightlord ve Levent, videolarınızda renk düzeltmesi yaparken mutlaka ten rengini baz almalısınız 1 2 . Yoksa izleyici baktığı anda bozulmayı anlayacaktır. Renk düzeltmesi yaparken vectorscope'un fleshline'ınını kullanabilirsiniz. Fleshline üzerindeki çentikler batılı insan renk tonuna göre ayarlıdır ama tüm insanların Hue'sü aynı olduğu için, farklılık brightnessdadır, yani türkü biraz desatüre ve karanlık yapabilirsiniz.

Neyse konuya döneyim, bunu daha önce söylemişmiydim bilmiyorum. Renklerin pastelliği ile lokasyon arasında doğrudan bir bağlantı var. Örneğin, doğuya gittikçe renkler canlanır, hindu, çin, en canlı renklerin peşindeyken, batıya doğru gittikçe kıyafetlerin pastelleştiğini görüyoruz. Bu durumda bu palet seçimi sadece teknik bir durum değil aslında, kültürel bir durum. Demoscene'in pastel renklere kaymasıda batı estetiği ile harmanlandığı için olabilir. Zx Spectrum hindistan pazarını hedeflemiş olsa kimse şikayet etmezdi yani.

Çevrimdışı nightlord

  • RAAT
  • Tedavideki Retromanik
  • *
  • İleti: 349
    • Night Network
Ynt: Commodore 64 ve Renkler...
« Yanıtla #8 : 21 Nisan 2017, 21:28:28 »
Alıntı
Konusu gelmişken bir pro tip: Nightlord ve Levent, videolarınızda renk düzeltmesi yaparken mutlaka ten rengini baz almalısınız 1 2 . Yoksa izleyici baktığı anda bozulmayı anlayacaktır. Renk düzeltmesi yaparken vectorscope'un fleshline'ınını kullanabilirsiniz. Fleshline üzerindeki çentikler batılı insan renk tonuna göre ayarlıdır ama tüm insanların Hue'sü aynı olduğu için, farklılık brightnessdadır, yani türkü biraz desatüre ve karanlık yapabilirsiniz.


Hahah abi bu benim için kanayan bir yaraydı ne zamandır. Beni artık tanıyorsunuz, ben zaten böyle bi olaya kalkışmadan önce elden geldiğince ön araştırmasını yapar gereken yetileri belli seviyeye kadar edinir öyle girerim. Nitekim yalın kod için de Simon Cade'in bütün film making kanalını ve birkaç başka fotoğraf ve film insanını bitirip öyle girdim. zaten bütün videolarda color grading yaptım ve hatta 5. videodan sonra T3i edinip üzerinde Technicolor profil ile çekip  sonra grade ediyorum. Vectorscope ve skin tone line'dan da elbette haberim var ve Larry Jordan'ın dediği gibi gözlerimiz bize yalan söylüyor :)


Lakin kanayan yara şuydu. Bu iş için Lightworks adlı aracı kullanıyorum. Bu hayli profesyönel ve ücretsiz bir araç. Aradığım bütün özellikleri vardı. Fakat açıklanamaz bir gerizekalılık örneği olarak aracın vectorscope'unda skin line yoktu!!!! Evet resmen yoktu!!! Hatta insancıklar forumlarda exe'nin resource bölümünde vectorscope'un background image'ını bulup replace edilmiş exe falan paylaşıyordu.

Skin line'sız vectorscope'ta göz kararı skin line hayal etme çilelerimi hiç anlatmayayım. Ulan bu skin tone'ları tutturamıyoruz. Biri farkedecek sonunda diye hayıflanıyordum kiiiii.... Bu postu gördüm :D

Neyse ki bir iki hafta önce sonunda 14.00 versiyonuyla beraber skin line geldi. Velhasıl son iki videodan itibaren artık skin line'lı color grading Yalın Kod'daaaa.. Dan Dan Dannnnn..

Retrojen de en niche sohbetler devam ediyor :D


Çevrimdışı Ref

  • Yönetici
  • Özgür Retrocu
  • *
  • İleti: 1985
  • Advanced User Simulator
    • ae unutmadan
Ynt: Commodore 64 ve Renkler...
« Yanıtla #9 : 18 Mayıs 2017, 01:09:50 »
Larry Jordan'ın dediği gibi gözlerimiz bize yalan söylüyor :)

Benim gözlerim yalan söylemiyor, lakin monitörüm aRGB kalibre {/hava atımı} :) Tabiiki bu durumda bile scope'a bakarım, o başka bişey :) Fakat skoplar da yalan söyleyebilir. Eğer son noktaya ulaşmalıyım diyorsan bir referansa ihtiyacın var. %18 gri karta (hatta levels 3'lüsüne), bir spyder'a ya da benim de severek kullandığım bir kartela olan X-rite color checker'a ihtiyacın var. Fiyatın yüksek olduğuna bakma, o kartelayı kağıda basmak kolay değil. Grading başka bir olay ama color correction işine noktayı koymuş olursun.

Alıntı
Lakin kanayan yara şuydu. Bu iş için Lightworks adlı aracı kullanıyorum.

lightworks harikadır. 90'larda popülerdi, dps velocity-lightworks kavgaları olurdu. Artık codec'ler çıkmıyor içinden. Kısmen doğru seçim, biraz ui'ye katlanacaksın artık. Ama bence premiere çok ucuz, 1 yıllık abone olabilirsin, çok da rahat edeceğini düşünüyorum.

Alıntı
Fakat açıklanamaz bir gerizekalılık örneği olarak aracın vectorscope'unda skin line yoktu!!!!

Affetmelisin onları, geliştirilmesine 10-15 yıl kadar ara verilmiş bir aracı tekrar ayağa kaldırmaya çalışıyorlar. Profesyonel adam fleshline'ı ezberden çizmelidir :P

Alıntı
Skin line'sız vectorscope'ta göz kararı skin line hayal etme çilelerimi hiç anlatmayayım. Ulan bu skin tone'ları tutturamıyoruz. Biri farkedecek sonunda diye hayıflanıyordum kiiiii.... Bu postu gördüm :D

ehieh.. son videoda bariz bir düzelme var, bence tuttu bu sefer. Bi lanet çizgi nelere bedel :D

Alıntı
Neyse ki bir iki hafta önce sonunda 14.00 versiyonuyla beraber skin line geldi. Velhasıl son iki videodan itibaren artık skin line'lı color grading Yalın Kod'daaaa.. Dan Dan Dannnnn..

oh be yalan söylemeyen gözlerim bayram etti :)

Merak edenlere
Before: https://youtu.be/qXw0ocR_XBI?t=159
After: https://www.youtube.com/watch?v=mM8r8c7eCN8&t=476s