Gönderen Konu: Küresel oyun sektöründe AAA oyun sorunsalı  (Okunma sayısı 340 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı matahari

  • RAAT
  • Retroman
  • *
  • İleti: 76
    • The Blog of Mert Börü
Küresel oyun sektöründe AAA oyun sorunsalı
« : 25 Kasım 2017, 19:00:39 »
Bilindiği üzere, küresel oyun sektörünün bir süredir AAA oyunlarla başı dertte. Toplamda satışlar artmasına rağmen, yaklaşık 3 yıldır yılbaşı döneminde yayınlanan oyun sayısı giderek azalıyor. Maalesef bu yılbaşı, son 2 yıla oranla daha da az sayıda AAA oyun yayınlanıyor olacak.

Sorunsalın başlıca sebeplerini kabaca özetlemem gerekirse;
  • AAA oyun geliştirme maliyetlerinin giderek artması,
  • Oyun satışlarının artmasına rağmen sektördeki AAA firma sayısının giderek azalması,
  • AAA oyun geliştiricilerin (programcı, grafiker, vs.) giderek konsoldan uzaklaşması, PC ve mobili tercih etmesi,
  • AAA kalitede oyun yazacak programcı sayısının giderek azalması, gereksinim duyulan sayıda/nitelikte yeni AAA programcıların yetişmemesi,
  • AAA oyun geliştirici firmaların -maliyeti düşürmek adına- eskisi kadar test sürecine/ekibine önem vermemesi.
Hal böyle olunca, AAA oyunlar üzerindeki ticari ve sosyal baskı, bu oyunlardaki hata (bug) sayısının artmasına yol açıyor. Hatırlarsanız, Ekim 2015'de yaşanan Assassin's Creed Syndicate vakası, Ubisoft'u 2016'da yeni bir Assassin's Creed oyunu yayınlamaktan alıkoymuştu. Bu olay henüz hafızalardan silinmemişken, 2017'nin bombası FIFA18 oldu. Oyundaki bug'ların fazlalığı, AAA oyun geliştirimi üzerindeki olumsuz baskının oyun kalitesini ne oranda etkilediğini özetler nitelikte. Change.org'daki #FixFifa kampanyasına 72 saatte 27.000 destek geldi, sayı giderek artıyor. (Bu yazıyı kaleme alırken imza sayısı 33.000'i geçmişti.)

https://www.change.org/p/ea-games-fixfifa

Çok sayıda FIFA18 kullanıcısı Reddit ve Twitter üzerinden sorunları paylaşıyor/tartışıyor.

https://www.reddit.com/r/FIFA/comments/7f3pph/black_friday_fixfifa_reminder/

https://twitter.com/search?q=%23FixFIFA%20&src=typd

Oyundaki sorunları özetleyen, 43 dakikalık çok detaylı bir video yayınlandı.

https://www.youtube.com/watch?v=o8GCKSGyoyM

İlginizi çekebileceğini düşünerek, Star Wars Battlefront 2 ve Need For Speed Payback ile ilgili sorunlara yönelik linkleri de paylaşıyorum.

http://www.develop-online.net/news/ea-removes-microtransactions-from-star-wars-battlefront-2-temporarily-following-feedback/0237571

http://www.develop-online.net/news/ea-continue-readjustment-of-microtransactions-as-need-for-speed-payback-is-updated/0237617

Çevrimdışı nightlord

  • RAAT
  • Tedavideki Retromanik
  • *
  • İleti: 377
    • Night Network
Ynt: Küresel oyun sektöründe AAA oyun sorunsalı
« Yanıtla #1 : 26 Kasım 2017, 04:35:38 »
Üstelik AAA stüdyoların dünyada rendering, fizik ve game AI açısından teknolojiyi ileri ittiren ender lokasyonlardan olması ve bunların bu şekilde azalıyor olmasını ben de yıllardır kaygıyla izliyorum :(

Fifa, SW ve NFS ile ilgili gelişmelerin detaylarını bilmiyordum. Linkler için çok teşekkürler.

Ayrıca önümüzdeki dönemde neler olacağı, AAA dünyasının dibe vurup geri mi çıkacağı, yoksa dipsiz şekilde düşüp yok mu olacağı gibi öngörüler bakımından da düşüncelerini merak ediyorum abi:) Bu böyle tam çaylar ele alınıp Matahari style breakdown'ı dinlemelik bir konu aslında. RAAT'a gidenlere tüyolar :D

Çevrimdışı Alpyre

  • RAAT
  • Retroman
  • *
  • İleti: 26
Ynt: Küresel oyun sektöründe AAA oyun sorunsalı
« Yanıtla #2 : 26 Kasım 2017, 13:39:27 »
Sosyal medyada EA'ya karşı yapılagelen eleştirileri gördükçe, yaklaşık iki yıl önce terkettiğim canlı müzik sektörünün durumuyla benzeştirdim.

- Oyuncuların oyunlardan beklentisi çok yükseldi ve bir oyun beklentilerini karşılamadığı zaman çok acımasızca eleştiriyorlar ("oyun lineer", "haritalar küçük", "AI aptal", "oyun süresi kısa", vb. son zamanlarda popüler olan şikayetler).
- Bununla birlikte bu artan beklentilerinin hep daha ucuza giderilmesini de istiyorlar. Oysa geliştiricilerden bekledikleri içerik, geliştirici için en maliyetli olan şeyler. (oyun süresi arttıkça, harita büyüdükçe veya daha karmaşık AI yapıldıkça geliştirme süresi de, test süresi de artıyor).

Bunun benzerini canlı müzik sektöründe bizzat şöyle yaşadım:
- Müşteri orkestra çok iyi olsun istiyor. Bu zaten orkestranın maliyetini belli bir seviyeye çekti. Ama yetmiyor, her hafta farklı şarkılar da dinlemek istiyor orkestradan. Bu orkestranın düzenli olarak fazladan çalışması ve prova yapması anlamına geliyor ki, bu elemanların başka işlerle uğraşmayıp bütün vaktini müziğe ayırması demek. Bu da orkestranın fiyatını arttırma yoluna gitmesiyle mümkün.
- Bu yukardakileri sağladınız diyelim, bu defa şunları duymaya başlıyorsunuz müşterilerden: "Geçen gün x orkestrayı dinlemeye gittik, bize çok fena geçirdiler, bi biraya 20 TL aldılar." vs. vs.

Bu insanlar istiyorlar ki, orkestra iyi olsun, hep yeni şarkılar çalsın ama bira da 5TL olsun (ya bi kutu bira büfede 8TL be! :D ).

Uzun lafın kısası, müşteri kalitesizliği bence sorun. Geliştiriciler değil. Hakketmiyorlar iyi oyunları. :)

Çevrimdışı gibraltar

  • Retroman
  • ***
  • İleti: 80
Ynt: Küresel oyun sektöründe AAA oyun sorunsalı
« Yanıtla #3 : 26 Kasım 2017, 15:29:02 »
Uzun süredir zihnimde uçuşup duran öznel fikirleri hızlıca kelimelere dökeyim. 

Mobil ve MOBA oyunların büyük oyuncu kitlesini oluşturan 2005 ve sonrası doğumlu insanlar "multiplayer" sunmayan oyunlardan AAA ya da değil "sıkılıyor". Özellikle kendi kendine keşif ve grinding için tasarlanmış devasa içeriğe, sanat tasarımına sahip oyunlarda bile "abi bunda multiplayer yok", "çöp" gibi yorumlar havada uçuyor. Sanırım multiplayer'in içine doğmuş, multiplayer kavramını oyun kültürünün ezelden beri doğal bir parçasıymış gibi gören, bizim pek de anlayamadığımız bir nesil şu an tüketici pastasının büyük yüzdesini oluşturuyor.

DOTA, PUBG, Overwatch, Fortnite ve benzeri oyunların milyonlarca oyuncuyla "anlık oynayan kişi sayısı" rekorları kırmasının ardında yatan şey bu "rekabetçi multiplayer" dalgası.

Multiplayer oyunların izleyeni de oldukça fazla. Bir kere satın alıp hikayesi bitince rafa kaldırdığımız belli bir lore'a sahip efsanevi oyunlar, piyasaya çıktıktan üç hafta sonra twitch ya da youtube'dan da kayboluyorlar. Halbuki en iyi oyun sistemleriyle dahi 30fps'nin üstünde oynanamayan erken erişim rekabetçi oyunlar milyonlarca kişi tarafından seneler boyu oynanıp içinden efsanevi oyuncular, e-spor müsabakaları falan çıkarıyor. Üstelik oyunun doğru düzgün çalışmasına ihtiyaç bile yok.

Endüstriye kırk sene önce C64'e oyun çıkarmakla girmiş oyun devi bir şirket, dün oyuncu olan birinin -playersunknown- bugün ürettiği bir oyunla -pubg- anlık üç milyon oyuncuya erişebilmesi karşısında ne tür bir strateji izler?

Piyasaya çıkarmadan önce hata temizleme, QA, aylar süren kapalı beta falan ne gerek var? Adam üç kişiyle "Battle Royal" oyunu yapıp -aslında yapamayıp- kitleyi domine ediyor.

Endüstrinin AAA'dan yavaş yavaş el çekmesi ve şimdiki yönelimi bana çok doğal geliyor açıkçası. Geliştiriciler/dağıtımcılar bu yeni kitlesel isteğe cevap verebilmek ve diğer "avcılarla" kitleyi paylaşmamak için son derece hızlı bir şekilde pişmemiş, çiğ oyunları piyasaya sürüyor.

EA, Ubisoft, Activison Blizzard gibi firmalar bu hızlı dalgayı lootbox, microtransactions gibi araçlarla öyle sömürüyorlar ki. Ürün ömrü boyunca -franchising?- bir oyuncudan 3-4 oyun satmış gibi para kazanabiliyorlar.

Örnek vereyim, AC:Origins'e Ubisoft "Time Saver" diye bir tab eklemiş. Tüm başarımları parayla satın alabiliyoruz. "Şu adamı kesip experience kasacağına 20tl ver kesmiş kadar ol!" Inception...

Şu dönemde asıl dikkatimi çeken ve bana garip gelen CD Projekt gibi firmaların inatla en iyi RPG'yi yapmak için uğraşıyor olması. Neden abi, manyak mı bu adamlar?
Bilgehan Korkmaz

Çevrimdışı fullgrim

  • Retroman
  • ***
  • İleti: 66
Ynt: Küresel oyun sektöründe AAA oyun sorunsalı
« Yanıtla #4 : 26 Kasım 2017, 16:42:25 »
   Yaklaşık 2010 yılından beri oyun sektörü AAA oyunlardan indie oyunlara kayıyor ve benim de kaygıyla izlediğim bir konu. Retro sevmek ayrı bir konu ama, sürekli ‘90’ların başından fırlamış gibi görünen yeni oyunlar görmek de can sıkıcı, ve de sektörün ileriye değil geri gitmesine neden oluyor. Bir noktadan sonra; yalnızca çok bilinen, çok satan, markalaşmış seri oyunların dışında AAA oyun kalmayacak gibi.

   Sektördeki bu değişimi en güzel örnekleyen firmalardan biri; Tim Schafer’ın yazılım evi Double Fine. Tim, 1999’da LucasArts’tan ayrılıp kendi firmasını kurdu ve Psychonauts’ın yapımına başladı. Yapım sürecinde 3 kez yayımcı değişti ve arada hiç yayımcı olmayan dönemde, Tim, genel ofis giderleri ve maaşları karşılayabilmek için oturduğu evi ipotek verip kredi çekmek zorunda kaldı. Oyun sonunda 2005 yılında çıkabildi ve 12-13M$’a mal oldu. Çok geç çıkabilmesine rağmen gayet AAA bir oyundu ve bugün hala zevkle oynanıyor. Ardından Brütal Legend’da benzer süreçten geçip, Double Fine yine yayımcı kaybedip batma noktasına gelmişken Tim’in EA’ı ikna etmeyi başarmasıyla, 2009’da 20M$ bütçe ile çıktı. Akabinde Tim, işlerin artık böyle yürümeyeceğini fark edip, yayımcı konusunu kapatıp, bağımsız yapımcı haline gelerek 50 kişilik ekibini 4’e böldü, her birine küçük oyunlar yaptırarak yoluna devam etti. O günden beridir de Double Fine’dan AAA kalitesinde bir oyun çıkmıyor (Kickstarter efsanesi Broken Age için de herkes Grim Fandango ayarında oyun beklerken yine tam bir indie çıktı elbette. Yalnız Psychonauts 2 için tam bir yayımcı olmasa da dış destek aldılar ve bu sefer en azından AA, hatta AA+ bir oyun bekliyorum, bakalım…).

   Peki sektör neden AAA oyunlardan uzaklaşıyor dersek bence en önemli konu maliyet artışı elbette. Bunun aklıma gelen başlıca nedenleri:

>> Çalışan Maaşları:

   Yine Tim Schafer’dan örnek verelim. Tim, 1989’da zamanın büyük firması LucasArts’a (Lucasfilm Games), co-designer/programmer gibi önemli bir pozisyon için yıllık 20K$ maaş ile başlamış. Bugün EA, Ubisoft vb. gibi bir firmada benzer pozisyondaki birinin bu maaşa çalışacağını hayal bile edemeyiz. Evet, geçen sürede enflasyon oldu elbette ama artışın asıl nedeni oyun sektörünün büyümesi ve sinema sektörü ile yarışacak düzeyde popülerleşmesi. Dolayısıyla bu meslekler de popülerleşti ve kalifiye çalışanların maaşları katlanarak arttı. Aynı şekilde tanınmış seslendirme sanatçıları, müzisyenler vb. oyunlar için talep ettikleri ücretler de arttı. Sektör tekrar küçülmeden de düş(e)mez artık.

>> Çalışan Sayısı:

   ‘80’lerde 2-3 kişilik küçük grupların yaptığı, hatta tek kişinin elinden çıkmış oyunlar varken, oyunların içerikleri her açıdan genişledikçe, grafik ve programlama kompleksleştikçe çalışan sayısı; 10-15, 40-50, 100-150 derken 400-500’lere kadar çıktı. Aşağıdaki yazıda bu konuyu Moore kanunu ile açıklamışlar, ben de az çok katılıyorum:

https://www.economist.com/blogs/economist-explains/2014/09/economist-explains-15

   Büyük oyunlar, bu kadar çalışana rağmen yine yıllarca tamamlanamadığı için bu konuda da yapacak çok bir şey yok (yapım sürecinde bazı kısımlar otomatikleştirilebilir belki ancak bu da kalite düşüşü olarak geri gelir). En güzel örnek, devasa bütçesi ve çalışan sayısına rağmen yıllardır daha alfa aşamasını geçemeyen Star Citizen. Arada yine tek başına üst kalite oyun yapmaya çalışanlar çıkıyor; Tomb Raider 2’nin fan re-make’ine başlayan Nicobass gibi. Yalnızca ilk bölümün bir kısmını içeren demosunun tamamlanması yaklaşık 2 yıl sürdü ki bu hızda giderse oyun 20-25 yıl sonra tamamlanır =). Bu arada demo cidden çok kaliteli olmuş, görmeyen varsa mutlaka bir baksın:

http://tombraider-dox.com/

>> Pazarlama/Reklam Maliyetleri:

   En çok artış da bu konuda oldu, bugün AAA bir oyunun bütçesinin neredeyse yarısı pazarlamaya gidiyor ki bana pek mantıklı gelmiyor; 100M$ reklam bütçesi nedir? (http://www.gamesindustry.biz/articles/2013-02-01-gta-v-dev-costs-over-USD137-million-says-analyst).

   Benzer sorunları son 20 yıldır Formula 1 de yaşadı. Bence sektörün yeniden AAA oyunlara ve gelişmeye yönelmesi için, popülerleşme açısından biraz küçülmesi lazım.

Çevrimdışı nightlord

  • RAAT
  • Tedavideki Retromanik
  • *
  • İleti: 377
    • Night Network
Ynt: Küresel oyun sektöründe AAA oyun sorunsalı
« Yanıtla #5 : 26 Kasım 2017, 21:17:11 »
 Bugün şunu gördüm internette ;D ;D



Çevrimdışı witchdoktor

  • RAAT
  • Normalleşmiş Retroman
  • *
  • İleti: 664
Ynt: Küresel oyun sektöründe AAA oyun sorunsalı
« Yanıtla #6 : 27 Kasım 2017, 09:55:25 »
Görsellik falan derken içerik de iyice sığlaşmaya başladı, basitleşen günümüz insanları gibi yani belki de bu durum firmaları bu yöne itiyor. Hedef kitle iyice sığlaştığı için sığ oyunlar çıkartıyorlar ama her türlü filmi yerden yere vuran bu kitle oyunları da bir türlü beğenmiyor, sosyal medyada fenomen haline gelen ya da viral oyunlara el atıyorlar.  EA Battlefront'ta nasıl olsa herkes online oynuyor diye 'single player campaign' modunu sunmadı bile ama bu sefer de bu nedenle yerden yere vuruldu oyun ve olumsuz eleştiriler aldı, oyuncu kitlesinin nasıl davranacağı da bir türlü kestirilemiyor. Acitivision'un 500 milyon dolarlık bir Destiny hadisesi var, ne eleştirmenlere ne de oyuncu kitlesine yaranabildi. Mobil oyunculuğun konsollara ya da bilgisayara ayrılan zamandan çalması da önemli bir etken oldu.

Geçen gün indirimlerden Gran Turismo Sport aldım. 50 küsur GB'lık oyunun yaklaşık 15GB'ı indiğinde kısıtlı da olsa oynanabiliyor. Ailecek oynamaya başladık ama bizim çocuklar bir türlü grafiklere ısınamadı ve hayal kırıklığı yaşadılar, oyunun tamamı yüklendiğinde görüntüler çok daha iyi olacak beklentisine girdiler. Ben muhtemelen böyle bir durum olamayacağını, önemli olanın oynanabilirlik olduğunu söylesem de durumu bir türlü kabullenemeyip oyundan soğudular. Diğer yandan 'pixellated' grafikli 'The Expendabros' tarzı oyunlara ise  bayılıyorlar, oyunda sürekli değişen sahneler, sürprizler, matraklık ve eğlence arıyorlar. Bu tarz bir oyun bir de youtube fenomenleri tarafından gazlanıyorsa o oyuna abanıyorlar. Benim önerdiğim bazı oyunları fazla iplemiyorlar, ondan 3-5 ay geçtikten sonra youtube'da popülerleştiğinde oynamaya başlıyorlar ve itiraf da ediyorlar 'Baba sen bu oyunu bize çok önceden tavsiye etmiştin ama hiç bakmamıştık galiba!'.  Sirkte bile 10. dk'da sıkılan bir kitleden bahsediyoruz. Stres çarkının nasıl bir anda dünya gündemine oturduğunu ve şu anda pabucunun dama atıldığını düşünün...

Çevrimdışı Ref

  • Yönetici
  • Özgür Retrocu
  • *
  • İleti: 2082
  • Advanced User Simulator
    • ae unutmadan
Ynt: Küresel oyun sektöründe AAA oyun sorunsalı
« Yanıtla #7 : 27 Kasım 2017, 19:50:42 »
Eveet, retrojen yine akademik konulara dalmış. Birsürü güzel fikir. Benim de naçizane bir fikrim olacak. Bu konu hakkında sadece sosyal medyadan takip ettiklerimle oluşan bir algıdan bahsediyorum. Arkasında doğru bir veri olmayabilir.

AAA oyun işi hiçbir aşamada sürdürülebilir değildi zaten bunu biliyorduk. Donanım-AAA kısır döngüsünde ilerleyen bir sektör bir noktada plato yapmalıydı, bir türlü olmadı. "Oyun teknolojisi" ilerlemeyi sürdürünce bir AAA oyun yapmak için gerekli teknik yetenek yüzlerce matahari eder hale geldi.

Durumdan beklenenin aksine, şu anda birsürü "büyük" firma kobi ayarında yöntemlerle oyun çıkarmaya çalışıp binbir rezalete imza atıyorlar. Yanlış anlamayın oyunlar güzel, asıl rezalet, çalışanlara yapılan haksızlıklar. Bu kısım feci çekilde sinema sektörüne benziyor. İş başına anlaşılarak sömürülen bir ekip "bu işin fıtratı böyle" martavalıyla kandırılmaya çalışılıyor. Şu anda AAA'nın fiyasko olmasının tek nedeni şirketlerin çalışanla arasındaki ilişkiden ibaret. Sen visceral'ı satın al kapat, 100 kişiyi ortada bırak, hiçbir şirket kültürü oluşmasına izin verme, sanki oyunları robotlar yapıyor. "'Cause we are the system" götlerine patlamış durumda. Tabii bu adamlar bir yöntemini bulup yine toparlarlar, ama o yöntem bulunana kadar birazcık topal gezeceklerdir. Ya her oyundan aldıkları 280TL'nin güzel bir parçasını oyunu gerçekten yapan adamlara vermeye başlarlar, ya da kan ememeyeceklerini anladıklarında şirketleri kapatıp daha iyi kazanacakları alanlara göç ederler.

Her iki durumda video oyunlar kazanacaktır. Oyunların daha fazla mühendisliğe ihtiyaçları yok bence. Oyunların ne olduğunu daha fazla anlamamıza ihtiyaçları var.

Çevrimdışı Alcofribas

  • Yönetici
  • Özgür Retrocu
  • *
  • İleti: 1527
  • "Kahraman olmak, dürüst olmaktan kolaydır" Luigi P
    • Sizin Amstrad
Ynt: Küresel oyun sektöründe AAA oyun sorunsalı
« Yanıtla #8 : 27 Kasım 2017, 20:29:49 »
Şu başlığa bakıyorum da... Elde kırmızı tbrg, arka fonda Batman Forever Demo... Off be... Ne muhabbet döner be bunun üstüne...

Çevrimdışı witchdoktor

  • RAAT
  • Normalleşmiş Retroman
  • *
  • İleti: 664
Ynt: Küresel oyun sektöründe AAA oyun sorunsalı
« Yanıtla #9 : 27 Kasım 2017, 22:26:57 »
Benim çok keyif aldığım Driveclub'ı Sony çatısı altında çıkartan Evolution Studios proje bitiminden sonra kapatıldı, çalışanlarının çoğunu Codemasters bünyesine kattı. Bence oyun gayet başarılıydı ama piyasaya sürülmesinin gecikmesi mi yoksa markalaşan diğer oyunların yanında kendine istenen pazarı oluşturamaması mı bunda rol oynadı bilmiyorum. Her kulvarda, markalaşan birkaç tane oyun piyasayı götürüyor, oyuncu kitlesini oluşturuyor.

Çevrimdışı gibraltar

  • Retroman
  • ***
  • İleti: 80
Ynt: Küresel oyun sektöründe AAA oyun sorunsalı
« Yanıtla #10 : 24 Aralık 2017, 21:50:13 »
Private Division gibi indie yapımları fonlayan şirketler ne ara piyasaya çıktılar? Indie yapımcının ürünü çıkarabilmesi için ciddi paralara ihtiyacı var doğru, peki yalnızca piyasa gereksinimlerine kitlenmiş ebeveyn şirketlerin indie oyunları "fonlarken" bir şekilde ürün üzerinde söz sahibi olması iyi bir şey mi? Oyun piyasası, zaten biraz da önceliği piyasa gereksinimlerine vermiş olması nedeniyle rayından çıkmadı mı?

"Abi güzel bir oyun desteklemek isteriz ama şuralara biraz lootbox serpiştirsek mi? Şu zırhı çok güzel tasarlamışınız onu oyundan çıkarıp legendary sandıktan düşecek şekilde şaapsak mı?"

Bir de nereye kadar gidecek bu iş? Bir süre sonra "Hâkiki Indie, Öz Hâkiki Indie" gibi kavramlar görebilecek miyiz?
Bilgehan Korkmaz

Çevrimdışı Ref

  • Yönetici
  • Özgür Retrocu
  • *
  • İleti: 2082
  • Advanced User Simulator
    • ae unutmadan
Ynt: Küresel oyun sektöründe AAA oyun sorunsalı
« Yanıtla #11 : 25 Aralık 2017, 15:35:33 »
Lootbox demişken...

Ya yaşlanıyorum ya da bu lootbox işinin boku çıktı. Son aylarda freemium modelinin kumarla denkleştirilmesi ve bunun sonucunda bazı ülkelerde yasaklar getirilmesi ilk defa desteklediğim birşey.

Oyunların gerçekten oyun olmaya dönmesini beklemek bir naiflik değilse bile, bir umut...

Neyse, konuya dönersek, sinema sektöründe çoook önceden ortaya çıkmış olan bir durum, tarih tekerrürden ibaret.
Önce "indie" ne demek, onu hatırlayalım (sinema açısından), hollywood'un büyük stüdyolarının finansmanı ile yapılmamış filmlere indie deniyor. Fakat film teknolojisinin ucuzlaması ile daha düşük finansmanla da büyük işler yapan birsürü ülkeden birsürü insan çıkmaya başlayınca bu bağımsız filmciler bu büyük şirketlerin kardeş şirketlerinden finansman almaya başladılar.

Günümüzde indie film ile "stüdyo" filmi arasındaki çizgi iyice belirsizleşti. Artık bir filmin "ne kadar indie" olduğunu tartışıyoruz. Hatta birkaç sene önce Indie Spirit Awards'da bayağı büyük bir kavga çıkmıştı, ödülü alan filmin ne kadar indie olduğu konusunda (Silver Linings Playbook -- şu ünlü tacizci harvey'in firması).

Sonuçta, elimizde  Fox Searchlight ve Paramount Vantage gibi indie label'lar var.

Sinemada genel söylem "filminizi özgürce yapıyorsanız, paranın nerden geldiği önemli değil, siz bir indie filmcisiniz" haline geldi. Oyun sektöründe de aynı durum oluşmak üzere gibi geliyor.

Co-dependent oyun dönemi başladı:
https://www.youtube.com/watch?v=g6aD-m7Cw84

Çevrimdışı nightlord

  • RAAT
  • Tedavideki Retromanik
  • *
  • İleti: 377
    • Night Network
Ynt: Küresel oyun sektöründe AAA oyun sorunsalı
« Yanıtla #12 : 26 Aralık 2017, 11:44:31 »
Nitekim tripple-I dediğimiz indie'ler de var artık oyun sektöründe. "indie demeye bin şahit" diye Türkçeleştirebiliriz sanırım :)

Çevrimdışı witchdoktor

  • RAAT
  • Normalleşmiş Retroman
  • *
  • İleti: 664
Ynt: Küresel oyun sektöründe AAA oyun sorunsalı
« Yanıtla #13 : 29 Aralık 2017, 09:09:43 »
Bazen 'publisher' yönlendirmesine maruz kalsalar da şu indie yapımcıları çok seviyorum; Q-Games (Pixeljunk serisi), Behemoth (Castle Crashers, Battleblock Theater), Team-17 (!), Drinkbox (Tales From Space, Guacamelee), Housemarque (Super Stardust, Resogun), Playdead (Limbo, Inside). Var mı sizin de favorileriniz?

Çevrimdışı Alpyre

  • RAAT
  • Retroman
  • *
  • İleti: 26
Ynt: Küresel oyun sektöründe AAA oyun sorunsalı
« Yanıtla #14 : 29 Aralık 2017, 15:08:29 »
...Var mı sizin de favorileriniz?
Var tabi, olma mı? :)
Atmos Games (Pinstripe, Coma)
Francisco Téllez de Meneses (Unepic)
Justin Wang (Rogue Fable I/II)
...şimdilik aklıma bu kadarı geldi.