Retrojen Forum

Retro Sistemler => Amiga => Konuyu başlatan: Alco - 16 Mayıs 2013, 16:27:51

Başlık: Paradise Lost (Amiga Oyun)
Gönderen: Alco - 16 Mayıs 2013, 16:27:51
Türk yapımı doğru düzgün bir Amiga oyunu var mı diye kendinize sordunuz mu? Doğru düzgün ile kastettiğim dünya pazarlarında herhangi bir şansı olabilecek bir oyun. Elbette böyle bir şansının olması için o pazarın standartlarına uygun olarak grafik, müzik ve programlamaya da sahip bir oyun.

Neyse, tüm bu soruların yanıtı evet var (http://hol.abime.net/6017). Amiga arşivlerinde arızalı bir kopyası dolaşan Paradise Lost artık sağlam kopyası ile karşınızda (http://oagd.net/amiga/paradise-lost). matahari ve Ahmet Ergen'in ellerine sağlık diyorum.

Bu da tüm Türk Yapımı Amiga Oyunlarının Listesi (http://hol.abime.net/hol_search.php?N_ref_country=12)

Bu da review (http://oagd.net/amiga/paradise-lost).

Oyunun yayınlanma hikayesi biraz karışık. Bazı detayları matahari yüzyüze anlatıyor partilerde. Çok da uzakta olmayan birgün, sahne arkasındaki olayları ve programlama tricklerini de içeren tüm öyküyü Retrojen Dergi'de yazılı hale getireceğiz.

Edit 1:

* matahari development dokümanlarını yolladı. Bunları ekte bulabilirsiniz. Ayrıca bu dokümanlarla ilgili olarak şu notları da iletti:

- İlk 10 sayfa, oyunun her bölümüne ait bir "disket haritası". Her veri paketi hangi sektörde duruyor, uzunluğu nedir, hafızada nereye yükleniyor, vb. her türlü bilgi bu sayfalarda mevcut. Oyun "datadisk" formatında olduğu için, dosya diye birşey yok! Herşey sektörlerin üzerinde paketlenmiş halde duruyor.

O günlerde dokümantasyona ve dosya yapısına çok önem veriyorduk. İlk başta yukarıdaki verileri minik bir deftere yazıyordum. Oyunu geliştirdiğimiz günlerde bu bilgiler çok sık değişiyordu. Başa çıkmam giderek zorlaşıyordu. Sağolsun Ahmet, bana bir sürpriz yapıp Amiga'da ProWrite ile bir şablon oluşturmuş ve bunları fotokopi ile çoğaltıp bana vermişti. Böylece aramızdaki güncel bilgi transferini bu şablonlar sayesinde sağlıklı bir biçimde sağlamış oluyorduk.

- 11. sayfada, hafızanın belirli bir bölümünde sakladığım veriler var. Bunlar, ara yüklemeler sırasında üzerine yazılmaması gereken (sürekli canlı tutulması gereken) basit flag'ler. Sayfanın ortasına not aldığım Jethro Tull konserinin oyunla bir ilgisi yok :-)

- 12. sayfa ise, oyunun yüzeysel akış şeması.


Bu dokümanları abime sayfasında (http://hol.abime.net/6017/miscshot) da bulabilirsiniz.

Edit 2:

WHDLoad slave versiyon 0.9 ektedir.

Edit 3:

WHDLoad dosyası "official" olarak duyurulmuş ve version 1.0 olarak yayınlanmış. http://www.whdload.de/games/ParadiseLost.html (http://www.whdload.de/games/ParadiseLost.html)

Yukarıdaki link, Paradise Lost'un Hall of Light'daki sayfasına da eklenmiş:
http://hol.abime.net/6017/weblink (http://hol.abime.net/6017/weblink)

Edit 4:

http://mertboru.com/?p=50 (http://mertboru.com/?p=50)
Başlık: Ynt: Paradise Lost (Amiga Oyun)
Gönderen: vaktak - 16 Mayıs 2013, 17:01:57
aslında amiga oyunlarına sonradan başlamış biri olarak diyebilirmki amiga ve commodore64/128... bilgisayar dergisi ve  kültürü türkiyede cidden bir yaratıcılık akımı başlattı yani cidden bu konuyla ilgilenir ve güzel işler başarır olduk ama gel görki swaplar aracılığıyla ne güzel disk dergi ve çeşitli demoları dolaşan ülkemiz şimdi malesef o durumda değil ama retro olmasa bile yine bugün oyun ve program alanında güzel şeyler başaracağımıza dair hala umutluyum.
Başlık: Ynt: Paradise Lost (Amiga Oyun)
Gönderen: Ref - 21 Mayıs 2013, 13:25:59
Son zamanlarda Türk oyun camiasındaki en büyük gelişme. Bundan bir önceki, keloğlan'ın ortaya çıkması sayesinde olmuştu.

Paradise lost inanılmaz bir proje, neden karanlıkta kaldığı konusunda Matahari'yi köşeye çekip bombardıman edeceğim kesin.

Bu başlık bir şekilde gözümden kaçmış, Alco uyardı, "sen bunu kaçırdın galiba" diye.

Haberim olduğu günden beri oynamaya çalışıyorum fakat sonunda pes edip sonsuz haklı versionunu oynamaya başladım. Bence oyun bitirilmesi imkansız :D insan üstü bir çaba gerekiyor.


Matahariye soracağım soruları bir kağıda yazdım, umarım toplantı günü yanımda olur :D

Matahari karşısıdna saygıyla eğiliyor, oyuna geri dönüyorum.
Başlık: Ynt: Paradise Lost (Amiga Oyun)
Gönderen: Alco - 21 Mayıs 2013, 16:36:33
Yorumlarıyla beraber development dokümanları eklenmiştir.
Başlık: Ynt: Paradise Lost (Amiga Oyun)
Gönderen: ssg - 21 Mayıs 2013, 19:40:11
Valla ne diyeyim Matahari bence hayatı trainer modunda yaşıyor. Bu ne enerji, ne zaman, ne yetenek kardeşim yeter artık :) Helal olsun.
Başlık: Ynt: Paradise Lost (Amiga Oyun)
Gönderen: Ref - 29 Mayıs 2013, 09:45:38
Yahu bu oyunun yeterince ses getirmediğini düşünüyorum.  Çünkü proje yarım falan değil, tam bir oyun. İki farklı oyun tipi ve 3-4 bölüm sonu canavarı içeriyor. Yoksa scene'den sonra retro da mı öldü? :D

Bu arada Whdload'ı da çıktı.

Başlık: Ynt: Paradise Lost (Amiga Oyun)
Gönderen: Alco - 29 Mayıs 2013, 10:34:31
Yahu bu oyunun yeterince ses getirmediğini düşünüyorum.  Çünkü proje yarım falan değil, tam bir oyun. İki farklı oyun tipi ve 3-4 bölüm sonu canavarı içeriyor. Yoksa scene'den sonra retro da mı öldü? :D
Türkiye'de o dönemde sürekli bu ve üzeri kalitede oyunlar çıktığı ve dahi hepsinin de temeli c/assembly olduğu için ilginin az olması normal. Zaten bugün oyun piyasasındaki yerimizi Amos ile yapılmış oyunları ticarileştirebilme başarımıza borçluyuz.

Bu arada Whdload'ı da çıktı.
Bunu senin sisteme kursana, hazır olsun. Test edelim.
Başlık: Ynt: Paradise Lost (Amiga Oyun)
Gönderen: Ref - 29 Mayıs 2013, 11:14:39
BU hafta ona vakit bulabileceğimi sanmıyorum, ama çok zaman alan birşey değil, orda yaparız sohbet ederken.

whdload slave dosyası ektedir:

(aynı klasöre adf dosyalarını da atmanız gerekiyor).

Edit: matahari'nin isteği üzerine; whdload slave dosyası, final sürüm çıkana kadar kaldırılmıştır. Dosyayı indiren arkadaşların, dağıtmayarak bu isteğe saygı göstereceklerini umuyorum.
Başlık: Ynt: Paradise Lost (Amiga Oyun)
Gönderen: ozayturay - 29 Mayıs 2013, 11:17:20
Bu arada Whdload'ı da çıktı.

Link alabilirmiyim. WHDLoad sitesinde bulamadım, HOL (http://hol.abime.net/6017/weblink) sayfasından Amiga Lore (http://www.abime.net/games/view/game/id/6017) sayfasına verilen linkteki download linki kırık, WHDownload (http://www.whdownload.com/) sitesinde de yok.

Ben de merak ettim şimdi oyunu. :)

Edit: Ben yazarken göndermişsin. Teşekkürler.
Başlık: Ynt: Paradise Lost (Amiga Oyun)
Gönderen: Ref - 29 Mayıs 2013, 16:55:54
Biraz vakit ayırdım, tam arşivi de ekleyeyim, bu aynı zamanda son beta sürüm, ama sonuna kadar tamamlanır haldeymiş, ben denemedim (son introda takılabilir, skip intro yaparsanız geçiyormuş).

Edit: matahari'nin isteği üzerine; whdload dosyası, final sürüm çıkana kadar kaldırılmıştır. Dosyayı indiren arkadaşların, dağıtmayarak bu isteğe saygı göstereceklerini umuyorum.
Başlık: Ynt: Paradise Lost (Amiga Oyun)
Gönderen: doMiNO - 29 Mayıs 2013, 17:01:02
Bir süredir foruma girip olan biteni takip etmeyi ihmal etmişim. Bugün Alco ile görüştük ve bu konudan haberdar oldum. Oyun ile ilgili yaklaşık bir buçuk yıl öncesinden ayrıntısız olsa da duyumlarım vardı ve merakla ortaya çıkacağı günü bekliyordum. Screenshotlar güzel görünüyor. Eve gidip oyunu oynamak için sabırsızlanıyorum.
Başlık: Ynt: Paradise Lost (Amiga Oyun)
Gönderen: Alco - 01 Temmuz 2013, 10:56:45
Paradise Lost için WHDLoad slave versiyon 0.9 yayınlandı. Şu ana kadar yapılan testlerde bir sorun yok gibi gözüküyor. Dosyayı ilk mesaja ekledim. Matahari yine de orijinal A500 + 4 disket tavsiye eder :)
Başlık: Ynt: Paradise Lost (Amiga Oyun)
Gönderen: Alco - 07 Aralık 2013, 17:53:31
WHDLoad dosyası "official" olarak duyurulmuş ve version 1.0 olarak yayınlanmış. Böylece bu oyun, AmigaOS friendly Harddisk-Install package kütüphanesindeki yerini almış oldu.

İlgili linkler ilk mesaja Edit 3 başlığında eklendi.
Başlık: Ynt: Paradise Lost (Amiga Oyun)
Gönderen: ozayturay - 08 Aralık 2013, 11:49:57
Giriş yaptığım halde "You are not allowed to view links. Register or Login" diyor linkler.
Başlık: Ynt: Paradise Lost (Amiga Oyun)
Gönderen: Ref - 09 Aralık 2013, 09:37:55
Giriş yaptığım halde "You are not allowed to view links. Register or Login" diyor linkler.

cookie'ler bozulmuş özay. Çıkış yapıp tekrar gir, ya da cookie'leri temizle. Eğer durum devam ederse haber ver, düzelirse bence bir harddisk yedeklemesi yap, harddiskin gidici olabilir ;)
Başlık: Ynt: Paradise Lost (Amiga Oyun)
Gönderen: Ref - 12 Mart 2020, 14:58:10
matahari, Paradise Lost oyununu duyuralı 7 yıl geçmiş. Dün gibi halbuki. matahari'nin hassasiyetlerini bildiğimiz için pek el atmamıştık bu oyuna, ama zaman geçti, iyice alıştık artık ve alıcı gözüyle tarafsız olarak bakmak şart oldu.

Bu yazının biraz derli toplusunu kendi blog'uma koyacağım (birkaç sene içinde) ama şimdilik bu başlık öksüz kalmasın diye önce buraya yazıyorum.

Öncelikle, HOL'daki linkler bir süredir kırık. BU da disk imajlarını indirmek isteyenlerinin hayallerini boşa çıkarıyor. Bu sebeple buraya direk bir bağlantı koyuyorum: Paradise Lost Amiga ADF Sonsuz Hak (http://arda.kisafilm.org/fish/get/serve.php?b=ParadiseLost-Amiga500.zip&d=25&s=RRJF)

Oyun sevdiğimiz, saydığımız bir arkadaşımız olan matahari'nin üniversite yıllarında yaptığı bir oyun. Oyunun sonunda okuduğu bölüm ve oyunun kodlanması sırasında hiçbir yan gereç kullanılmadığından bahsediliyor.

Neyse oyunumuzu yükleyelim dedik. Ve geçtik başına.
 

Bakınız, tamamen tesadüf ama windows wallpaper'ım ile oyundaki ekran arasında bir benzerlik var :D O arkaplan benim 3.havaalanı yapımı sırasında çektiğim fotograflardan birtanesi. Tuhaf şekilde oyunun konusu ile ciddi örtüşmüş. Yemyeşil bir arazi, kamyonlar ve greyderler ile yok edildi birkaç ayda. Bu fotograf da o setten. Gerçek bir paradise lost.

Dikkat, eğer Winuae ile oynayacaksanız, Chipset bölümünde "Cycle Exact" seçmeyi unutmayın yoksa efektler hatalı görünür.

Paradise Lost bir beat'em up. Bir beast klonu diyebiliriz, ayrıca unreal'den (https://youtu.be/GPpMYBDEgAQ?t=421) esinlenilmiş olan bir 3rd person ilerlediğimiz bölüm de mevcut.

Oyuna bakınca güzel bir sonuç çıkması için gösterilmiş olan çabayı görebiliyorsunuz. Efektler, sesler hoş ve hatta grafikler bile güzel iken, beast stili oyun mekanikleri oyunun tekniği kadar etkileyici değil. Yine de o dönemde makine kodu ile yazılmış, grafikleri amiganın yeteneklerinin sınırını zorlamakta olan bir başka Türk yapımı oyun bulamayacaksınız. Oyun mekaniklerini de pek takmamak lazım 16bit dönemi mekanikler hep böyleydi.

Oyun hakkında youtube'da birkaç video var:

Bu güzel bir playthrough, adam hiç susmuyor güzel:

bunda ekrandan kaydedilmiş görüntüler ve ölüm ekranı da kaydedilmiş:

Bu da yine baştan sona oynama, fakat adam inanılmaz oynuyor, bu kadar hatasız nasıl oynanmış bilemedim bu işte bir ipnelik var:

Neyse, oyun 4 bölümden oluşuyor, oyunda bir sürü bölüm sonu canavarı var. Bazı bölümlerde peş peşe 2-3 tane geliyorlar. Bunların bazıları tanıdık demo efekleri. Mesela canavarlardan biri bir dönen küp, bir diğeri vector bobs diye bilinen 2D toplardan oluşan ama 3D gibi hareket eden animasyonlu objeler. Bunlar aslında birhayli ilginç ve yaratıcı. Bu efektler oyunlarda neredeyse hiç görünmüyorlar. Oyunun en sonunda iki büyük canavar var, bunlar bana küp ya da vector boblar kadar ilginç gelmedi. Üçüncü bölümde de ekranın içine doğru ilerleme kısımları var.

Oyunun anlatısı John Milton'ın kutsal kitaptaki Adem ve Havva'nın yasak meyveyi yemeleri ile Tanrı'nın gözünden düşmelerini anlatan 10 kitaplık "Kayıp Cennet" isimli şiirinden esinlenmiş. Kitaptan dizeler oyun boyunca alıntılanıyor ve biz de Adem ve Havva'yı kandırarak biz insanların hepsinin cezalandırılmasını sağlayan Şeytana haddini bildirmek için yola çıkıyoruz. Yolda karşımıza şeytanın uşakları çıklıyor. Yanlış hatırlamıyorsam şiire göre bunlar eskiden Adem'i peygamber bellemiş yaratıklarken, Tanrı cezayı sadece insanlığa değil onlara da vermiş, şeytanın uşaklığını yaptıkları için yedikleri ağızlarında toprağa dönüşüp dökülmeye başlamış ve iblise dönüşmüşler. Bu sebepten Adem'e de kızgınlar, neden yedin ulan o elmayı gibisinden. Adem'e tıslıyorlar ve fıslıyorlar. Yanlışsam düzeltiniz. Sonra Adem anlıyor ki artık cennetten kovulmuş, ölümlü olmuş. Havva ise doğum acısı ile cezalandırılmış ve çocukları da günahkar doğacakmış. Mert İngiliz Edebiyatı okuduğu için tabi iyi biliyordur, ben Amerikan Edebiyatı okuduğum için o kadar iyi hatırlamıyorum :D

Sonuçta gelene geçene yumruğu çakıyoruz ve patlatıyoruz. Oyunun en sonunda ise son serpenti farklı bir yöntemle öldürmek gerekiyor, bir önceki bölümde topladığımız garip kristalleri, genelde bilardo ve bazı spor oyunlarında gördüğümüz düğmeye bas, hızlanmayı gör belli bir seviyeye gelince bas ve fırlat stili bir mekanikle canavara fırlatıyoruz. Yani bir önceki bölümde yeteri kadar canavar öldürüp kristal kazanamazsanız bitiremiyorsunuz oyunu.

Bu arada bir dipnot, ben Shadow of the Beast'i de sevmem. Sadece bir teknik sergilenmesinden ibaret gelir. Amiga grafiklerinde yeni bir çağ açmış ve matahari gibi zirveyi hedefleyen birçok programcıyı da büyük bir çukurun içine çekmiştir :) Neyse ki sonra yüzlerce güzel oyun çıktı da oynadık.

Bu noktada samimi görüşlerimi bildireyim:
Oyun tasarımında kocaman bir boşluk var, fakat bu boşluk teknik çeşitlilik ile dolduruluyor. matahariden bekleyebileceğiniz gibi, oyundaki sesler oyunu ezip geçmiş, her türlü ses efekti dikkatle düzenlenmiş ve zaten 4MB'lık oyunun 2MB'ı sadece ses efektleri için ayrılmış. Grafikler böylesi ince düzenlenmiş sese göre biraz yetersiz kalmış. Çok uğraşıldığı belli, tüm ekranlar pixel pixel düzenlenmiş.


Bu arada oyun içinde disket değiştirme animasyonu, ölüm ekranı ve son ekranı gayet güzel. Oraya buraya gönderebileyim diye gif yaptım :D
 


Sonuç olarak, amatör bir girişim olarak zamanının ve kalıbının ötesine geçebilmiş, orta ölçekli bir oyun diyebiliriz. İnternet üzerindeki ilgi de hiç fena değil. Keşke zamanında dağıtımcılar destek olabilseymiş, Paradise Lost'tan daha kötü birçok oyun piyasada onbinlerce satıldı ve yüzbinlerce oynandı.

Eyyorlamam bu kadar.
Başlık: Ynt: Paradise Lost (Amiga Oyun)
Gönderen: fullgrim - 13 Mart 2020, 00:01:41
Ben bu oyunu gözden kaçırmışım, şimdi şaşırdım gerçekten, prezentasyon olarak harika iş çıkarmışlar, tam Psygnosis/Reflections tarzı baştan sona atmosferik bir sunum var. Parallax scrolling neredeyse SotB'ten daha iyi. Ana karakterin animasyonları biraz daha çeşitli ve yumuşak olsa, ve de tek yönlü olmasa, renk paletine de bir parça daha dikkat edilse grafiklere söyleyecek pek negatif bir şey bulamazdım. Disket animasyonu yeni bir kickstart başlangıcı olarak kullanılabilecek kadar iyi. Müzik ve sesler ise kusursuza yakın [ki gayet iyi bir seslendirme bile yapılmış].

Kontroller ise en azından ilk Beast kadar zorlu, içerik ise kontrollerden de daha zayıf. Ama şu hali ile bile zamanında listelere girebilecek kadar iyiymiş, doğru düzgün dağıtılamamış olması yazık olmuş.

İlk Beast, her ne kadar C64'ten Amiga'ya geçmeme neden olmuş olsa da, oynanabilirlik açısından ben de sevmem. Beast 2 benim favorim [zamanında kuzenimle speedrun yarışı yapardık, rekorum 22:36 idi, geçenlerde tekrar oynayayım dedim yukarıdaki halata tutunmamız gereken nehri geçemedim =)].
Başlık: Ynt: Paradise Lost (Amiga Oyun)
Gönderen: C64Esref - 15 Mart 2020, 02:55:34
Gördüğüm kadarıyla ve abi senin de yazdığın gibi oyun Shadow Of The Beast etkisinde kalmış. Bence sabırlı ve baya emek verilerek yapılmış bir oyun. Paylaşım için teşekkürler. Bende ilk defa gördüm oyunu.

Shadow of the Beast 2 demosu ile aklıma kazınmış, daha sonraları da grafikleri ile beni etkilemeyi başarmış bir oyundu. Ben bütün versiyonlarını severek oynadım. Fakat bütün Amiga oyunları bana hep zor gelmiştir.  ;D  Bitirdiğim oyun sayısı da çok azdır. Zamanın da Shadow of the Best'de bitiremediğim serilerden biriydi.

Daha sonraları kapak tasarımlarını gördüğümde de hayran olmuştum günümüzde de hala yaşayan Sanatçı Roger Dean'e ait olduğunu öğrendiğim harika illüstrasyonlara sahiptir. Mous pad'imin deseni Shadow of the Beast'in kapak illüstrasyonudur.

  [ You are not allowed to view attachments ]  
Başlık: Ynt: Paradise Lost (Amiga Oyun)
Gönderen: Alco - 15 Mart 2020, 10:47:40
Bu vesile ile;

*Oyunun 512K standart Amiga ile çalıştığını,
*2 kişilik dev kadro ile 90 yılında başlanıp 91 yılında bitirildiğini ki bundan 30 sene önce demek, ki ayrıca kendisi de 20 yaşında iken...
*Seka Assembler kullanılarak assembly ile yazıldığını

da hatırlayalım ve sonra şurayı (http://mertboru.com/?p=50) baştan aşağı tekrar okuyalım.

Matahari sağolsun bu konuda bir sürü detay anlatan uzun uzun e-postalar yollamıştı vakti zamanında. Günü gelince onları yayınlarız  ;)

Keşke o dönemde yazılmış bu çapta bir oyun daha olsaymış.
Başlık: Ynt: Paradise Lost (Amiga Oyun)
Gönderen: Adamın Biri - 18 Mart 2020, 23:49:14
"Silicon Twins"in Toxic Twins'e gönderme olup olmadığını merak ediyorum :)
Başlık: Ynt: Paradise Lost (Amiga Oyun)
Gönderen: Alpyre - 19 Mart 2020, 22:55:32
Son seviyedeki 5 katmanlı parallax'ı görünce beynim yandı. Hayır kullanılan renkleri sayıyorum, onlar da çok fazla. A500'de bu nasıl olabilir? Hem de bu frame rate ile? Resmen teknik şov yapılmış burada. Hem de 1991'de! O yıldan çok sonra çıkan Amiga oyunlarda bile böyle bir başarım görmedim ben. Bu oyunda kullanılan trick'lerin kaydı bir yerlere düşülmeli bence.  :o
Başlık: Ynt: Paradise Lost (Amiga Oyun)
Gönderen: leventp - 29 Temmuz 2024, 14:20:45
Selamlar, bu oyundan daha yeni haberim oldu maalesef. Biraz utandığımı söylemeliyim.
TOSEC arşivine alınmış olan 4 disketlik sürüm sağlam mıdır? Çalışmasına çalışıyor da, ileride patlar mı acaba?

Başlık: Ynt: Paradise Lost (Amiga Oyun)
Gönderen: fullgrim - 29 Temmuz 2024, 14:46:02
Selamlar, bu oyundan daha yeni haberim oldu maalesef. Biraz utandığımı söylemeliyim.
TOSEC arşivine alınmış olan 4 disketlik sürüm sağlam mıdır? Çalışmasına çalışıyor da, ileride patlar mı acaba?

Selamlar Levent abi. Ref kendi blog'unda ve yukarıda oyunun ADF'leri için direkt link vermişti, ben bu versiyonu bitirmesem de bayağı oynamıştım, sorunsuz görünüyordu:

http://arda.kisafilm.org/fish/get/serve.php?b=ParadiseLost-Amiga500.zip&d=25&s=RRJF (http://arda.kisafilm.org/fish/get/serve.php?b=ParadiseLost-Amiga500.zip&d=25&s=RRJF)