Retrojen Forum

Retro Sistemler => Oric => Konuyu başlatan: Pe@ceR - 16 Mayıs 2013, 19:32:32

Başlık: 2000'li yıllara ait Oric Demoları.
Gönderen: Pe@ceR - 16 Mayıs 2013, 19:32:32
Diğer başlık altında 1980'lerde Oric sahibi olan kullanıcıların görebildiği oldukça basit demoyu vermiştim.

Bunlar da yakın dönemde yapılmış birkaç Oric demosu ile Oric'in gerçek kabiliyetlerini ön plana çıkaran görüntülerden örnekler..

Quintessential Oric demo by Defence Force (aka VIP4 demo) (http://www.youtube.com/watch?v=4Miw2ImYBaU#)

Oric Demo 1 (Just Oric) by Defence Force and Next (http://www.youtube.com/watch?v=TF7ilU3Ydko#)

NyAtmos (a Nyan Cat alternative version on the Oric 8 bit computer) (http://www.youtube.com/watch?v=kc8H49GDajs#)

Oric Delighte (http://www.youtube.com/watch?v=mQ_Djvuh8f0#)

Oric Giga Demo by Defence Force (VIP3 party in 2001) (http://www.youtube.com/watch?v=gLJfcv3bS4c#)

STNICCC2000 - C64 revisited Oric intro (http://www.youtube.com/watch?v=YZ5pgrNdqxg#)
Başlık: Ynt: 2000'li yıllara ait Oric Demoları.
Gönderen: Alco - 17 Mayıs 2013, 18:02:59
Bu demoların bazılarında ses yok mu? Ya da capture ederken mi uçtu acaba? Bazıları fena değil ama şöyle sarsıcı birşey de göremedim açıkcası. Düşün ben Commodorecu değilim :) Onlar olsa yorum bile yazmazlardı herhalde...

Tabi videodan izlediğim için çok da haksızlık etmeyeyim. Yarın üşenmez ve vakit bulursam Oric'ten de izlerim.

Daha ilginçleri olursa onları da görelim.
Başlık: Ynt: 2000'li yıllara ait Oric Demoları.
Gönderen: Pe@ceR - 17 Mayıs 2013, 19:11:08
C64 ya da amiga gibi grafiksel kabiliyeti daha yüksek cihazlarla karşılaştırma yapamayız zaten :)

Sadece şunun altını çizmek istedim. Cihazın satıldığı 80'li yıllarda asla erişilemeyecek kalitede demolar çok sonradan üretilmiş oldular.
Başlık: Ynt: 2000'li yıllara ait Oric Demoları.
Gönderen: Ref - 19 Mayıs 2013, 23:53:30
Şimdi düşünürseniz, bu makinelerin grafikle uğraşan bir çipi yok. Ancak bir ram tamponundan görüntü üreten bir çip vardır, tıpkı spectrum ULA gibi. Fakat işlemci dandik 1mhz, tıpkı c64 gibi. C64, VIC2 sayesinde o 1mhz boşa çıkarıyor. Vic güzel bir grafik çipi. Kaydırmalar, sprite'lar falan. Zx spectrum'un işlemcisi 3.5mhz, o da ortan yırtmaya çalışıyor. Oric napsın, elde var 1mhz, hadi grafik çiz, güncelle. Hem de ram'de yer açıcaz diye grafik tamponunu encode etmişler manyaklar. Kolay iş değil. Spectrum ile yağ gibi akan demolara henüz kavuşamadık (birkaç istisna haric). c64'de demolar güzel çalışır genelde. Oric'te de bir spectrum bahtsızlığı var, evet :D
Başlık: Ynt: 2000'li yıllara ait Oric Demoları.
Gönderen: Pe@ceR - 20 Mayıs 2013, 00:55:45
Evet, tüm bu demolar tamamen yazılım tabanlı ve makine dili yardımıyla yazıldığı için değerli.

Oric'de grafik ekranda yan yana 2 noktanın farklı renkte olması mümkün değil. her byte'Lık veri ayrı renkte kodlanıyor yani yan yana 6 nokta mutlaka seçilen 2 renkten biri olmak zorunda zemin ve yazı rengi olmak üzere. 1 byte'lık verideki 8 veriden 6 sı görüntüdeki on-off pikselleri belirlerken 2 tanesi ekrana yansımayıp o byte'taki grafiğin özelliğini belirliyor. Spectrum'a avantajımız ise her satırın ayrı renkte boyanabilmesi. Yani bir resimde alt alta gelen 2 nokta farklı 8 renkten biri olarak boyanabiliyor.

Oric grafik ekran çözünürlüğü 240x200 pikselden oluşuyor. 200 satırın her birine ayrı bir zemin ve yazı rengi verilebiliyor. Ama yan yana 2 piksel için 1 zemin 1 yazı rengi verilebiliyor. Bu renkleri ancak sonraki byte'a uyan noktalarda değiştirebiliyoruz. Umarım anlatabilmişimdir.

Commodore 'da ise bildiğim kadarıyla 8x8 piksellik blok içinde 4 farklı renk seçilebiliyor. Spectrumda ise 8x8 blokta 2 renk seçilebiliyor.

Bu noktada Oric avantajlı gibi görünüyor her satır için ayrı 2 renk seçilmesi adına ama donanımsal sprite olayı işi bozuyor.
Başlık: Ynt: 2000'li yıllara ait Oric Demoları.
Gönderen: hades - 20 Mayıs 2013, 18:47:45
Bu duruma göre Oric Spectrum'u döver. :)
Başlık: Ynt: 2000'li yıllara ait Oric Demoları.
Gönderen: Pe@ceR - 20 Mayıs 2013, 19:04:01
Teorik olarak öyle . Ayrıca Oric'de gerçek bir ses çipinin olması ve 4 kanallı ses sistemi de avantajı zira bildiğim kadarıyla spectrumda gerçek bir ses çipi yoktu ve beeper mantığı ile tek kanaldan ses üretebiliyordu. Oric'in ses çipi amstrad ve atarideki ile aynı.

Ama spectrum da 3.5 mhz hızda olması önemli. Youtube'da gerçekten kaliteli spectrum demoları da görüyorum.
Başlık: Ynt: 2000'li yıllara ait Oric Demoları.
Gönderen: hades - 21 Mayıs 2013, 19:40:44
Teorik olarak öyle . Ayrıca Oric'de gerçek bir ses çipinin olması ve 4 kanallı ses sistemi de avantajı zira bildiğim kadarıyla spectrumda gerçek bir ses çipi yoktu ve beeper mantığı ile tek kanaldan ses üretebiliyordu. Oric'in ses çipi amstrad ve atarideki ile aynı.

Ama spectrum da 3.5 mhz hızda olması önemli. Youtube'da gerçekten kaliteli spectrum demoları da görüyorum.

Öyleyse seni buraya alalım ---> http://pouet.net/groups.php?which=10593 (http://pouet.net/groups.php?which=10593)   (TR Scene'deki ilk ve tek Spectrum demo gurubu)
Ref nezaman birşeyler kodlayacaksın :)
Başlık: Ynt: 2000'li yıllara ait Oric Demoları.
Gönderen: Pe@ceR - 21 Mayıs 2013, 20:57:55
Aaah ah, türkiyede bir "grup" oluşturacak oric'çi bile olamadık :) Helal olsun speccy'cilere !
Başlık: Ynt: 2000'li yıllara ait Oric Demoları.
Gönderen: hades - 21 Mayıs 2013, 21:19:36
oric için assembler yazabileceğim bir editör vs. olsa ve oric'in donanım adreslerini bilsem -hem Z80 hem de 6502 (6510) bilen biri olarak- kod denemeleri yapabilirim. Kaynağın Türkçe olması şart.
Ama megademo falan beklemeyin derim :)
Başlık: Ynt: 2000'li yıllara ait Oric Demoları.
Gönderen: Pe@ceR - 21 Mayıs 2013, 22:06:00
http://osdk.defence-force.org/ (http://osdk.defence-force.org/)

Şöyle bir şey var aslında. "Oric Software development kit". Zaten yeni kuşak bütün Oric yazılımlarını bununla yapıyorlar.

Oric donanım adresleri de kolay. Bütün ROM haritasını buluruz istersen. Türkçe kaynak imkansız ama her aşamasında destek olabilirim.

Bu tek bir program değil bir paketten oluşuyor. İçerikte şunlar var.


--->  C dilinde bir compiler
---> 6502 ye çapraz assembler
---> BASIC dönüştürücü
---> Bağlayıcı (Linker)
---> Kütüphane fonksiyonları
---> Harita dosyası analizcisi
---> dosya paketleyici
---> PC grafiklerinden oric ekran formatına dönüştürücü (PICTconv)
---> Sanal ve gerçek teyp ve disk formatlarını oluşturmak için programlar
---> Kullanıma hazır emulatör ve debugger
----> C, assembler ve BASIC de yazılmış örnek programlar ve açıklamaları.

Şurada da oric romuna ve tüm hafızayı açıklayan bilgiler ve rom komut adresleri var.
http://home.btconnect.com/geffers/files/chap5.htm (http://home.btconnect.com/geffers/files/chap5.htm)


Başlık: Ynt: 2000'li yıllara ait Oric Demoları.
Gönderen: Ref - 22 Mayıs 2013, 13:47:18
Oric'de grafik ekranda yan yana 2 noktanın farklı renkte olması mümkün değil. her byte'Lık veri ayrı renkte kodlanıyor yani yan yana 6 nokta mutlaka seçilen 2 renkten biri olmak zorunda zemin ve yazı rengi olmak üzere. 1 byte'lık verideki 8 veriden 6 sı görüntüdeki on-off pikselleri belirlerken 2 tanesi ekrana yansımayıp o byte'taki grafiğin özelliğini belirliyor. Spectrum'a avantajımız ise her satırın ayrı renkte boyanabilmesi. Yani bir resimde alt alta gelen 2 nokta farklı 8 renkten biri olarak boyanabiliyor.

Doğru mu anladım acaba? Bu duyduğum en ilginç ekran modlarından biri. Bu durumda bir byte 6 bit bitmap data + 2 bit color data olarak düzenlenmiş. Bu durumda buffer, (240/6) * 200 = 8000 byte uzunluğunda oluyor.  Böylece 1 blok + 64 byte gibi tuhaf bir rakama dönüşüyor. Diğer taraftan 2 bit ile sadece 4 renk ifade edilebilir. Oric'de bahsettiğin ekran modunda kaç farklı renk kullanılabiliyor?
Başlık: Ynt: 2000'li yıllara ait Oric Demoları.
Gönderen: Pe@ceR - 22 Mayıs 2013, 19:13:26
8 renk var ekranda da sanırım biraz daha açmam gerekecek.

o baştaki 2 bit, renk bilgisi değil de diğer "attribute" leri belirliyor. Yanıp sönme, çift satır, "ters" renk v.b. gibi.

Ekran buffer'ı 8000 byte doğrudur. 40 byte * 200.  Oric HIRES ekranında ayrıca her zaman grafik ekranın altında 3 satırlık TEXT satırı da bulunur. Yani 200 grafik satırı + 3 text satırından oluşuyor ekran.

(https://retrojen.org/pano/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.defence-force.org%2Fcomputing%2Foric%2Fcoding%2Fpart_7%2Fpics%2Fshoot_hires.gif&hash=c55024df4df037206771a55ffd27ae49)

Satırlar için renk belirleme ise biraz değişik bir yolla yapılmakta. Temel olarak dediğim gibi her byte ( burada 6 bit olarak düşünelim ) on ve off olarak belirlenmiş noktalardan oluşuyor ve on olunca hangi renk off olunca hangi renk olacağı KAĞIR VE MÜREKKEP rengi ile belirleniyor. PAPER = Kağıt, INK = mürekkep gibi.

Her satırda normalda satırın en başında o satırın ne renk zemin ve mürekkep renginde olacağı bilgisi var. O bilginin ardından gelen satırın tamamınad o kural geçerli. Eğer satır boyunca farklı renkler seçilecekse her renk değişiminden önce tekrar o sütun ve sonrasının renk bilgileri tekrar belirlenmesi gerekiyor. Renk değişim bilgisi verildikten sonra değişmediği sürece o satırın sonuna kadarki zemin ve mürekkep rengi aynı devam ediyor.

Daha basit nasıl anlatsam bilemedim. Şu adreslerde Oric ekran modlarının detaylı açıklaması var.
http://www.defence-force.org/computing/oric/coding/part_7/index.htm (http://www.defence-force.org/computing/oric/coding/part_7/index.htm)
http://oricspider.home.insightbb.com/oric_hires_colour.html (http://oricspider.home.insightbb.com/oric_hires_colour.html)
http://www.personalcomputernews.co.uk/pcnb/html/065/personal_computer_news_065_output_oric_hi_res.html (http://www.personalcomputernews.co.uk/pcnb/html/065/personal_computer_news_065_output_oric_hi_res.html)

Başlık: oric renkleri
Gönderen: Ref - 17 Kasım 2013, 09:16:38
Anladım, çok teşekkürler. Benzer bir şeyi Oric için düşünemeyiz malesef. Oric zaten 6x1 alanda 2 renk gösterebiliyor.

Senin oluşturduğun momentumla bir zaman zaman zaman defence force'dan oric ula'sını anlamaya çalışıyorum. Sonra demoları dikkatle izlediğimde şu dikkatimi çekti. Hiçbir zaman interlace görünümünde olmayan bir grafik yok. Bu arada senin bahsettiğin "Y ekseni" kısmına nedense hiç dikkat etmemişim.

Örnek:
(https://retrojen.org/pano/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FL62n8l7.png&hash=819004d9e459bf847852cb6c4a1bbf9b)   (https://retrojen.org/pano/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FucbpX7U.png&hash=6b86c64707dba21cc61586e0b659568f)  (https://retrojen.org/pano/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg853.imageshack.us%2Fimg853%2F4706%2F1mlo.png&hash=6bf8ce69e813377cce5952687d4ab99c)

Sonra bir kısım anladığım kadarıyla, oric ekran buffer'ı bir data yığınından ziyade, bir "akış" olarak tasarlanmış. Oyun yazımındaki büyük zorluk buradan geliyor. Oric'in ekran tamponunu okuyunca bunca zamandır lanet ettiğim spectrumun ekran buffer yapısı gözüme daha bir mantıklı gelmeye başladı :D

Şöyle ki, o bahsettiğin 6+2 lik yapı çok daha dehşet verici bir yapıymış :) 6 bit: bitmap verisi, 1 bit: foreground set, 1 bit inverse set (inverse palet) diye geçiyor. Ziyan edilmiş bitler :) Yani o iki bitte herhangi bir renk bilgisi yok. Zaten 2 bitte (4 varyasyon) nasıl bir renk bilgisi çözememiştim. Yani renk bilgisini bir ara ula buffer'ına yazıyorsunuz. Bunu yazarken ekran çiziliyor ise, sonraki 2 sütun yani 12 pixellik alan ille de foreground olmak zorunda. onlar değiştirilemiyor. Neyse, renk bilgisini ula'ya mesaj attıktan sonra ula sonraki pixelleri o renge boyuyor. Yani 1 satırda, yani 240 pixellik çizgide rengi sadece 1 kere değiştirebiliyormuşuz.

Ayrıca ekranın ilk iki sütunu yani ilk 12 pixelinin rengine bu sebepten müdahale edilemiyormuş. Buraları pek anlamamış olabilirim :)

Neyse işin özü şu, her satırın başında renk bilgisini gönderiyorsunuz, sonraki pixeller o iki renkten biri olmak zorunda. Bunu birkaç kombinasyonla düzeltebiliyorsunuz, yani pixeller ön ya da arka plan olabiliyor.

Bu sebepten çok renkli grafikler kullanmak zorunda iseniz mecburen "interlace" bir görüntü oluşturmanız gerekiyor, ya da eldeki 2 rengi, inverse falan ederek, yani 240x1 'lik bir alanda 4 renge maruz kalmanız gerekiyor.

Sonuç olarak text mode ile herhangi bir oyun vs yazılamıyor, fakat karakterler editlenerek durağan grafikler çizilebilir. Hires modu 240x200, ve üstteki limitasyonlara sahip.

Şimdi c64 programcılarının neden spectrumdan korktuklarını daha iyi anlıyorum. c64'ün lineer pixel buffer'ında kolaya alışmış bu arkadaşlara spectrum/oric çok ürkütücü geliyordur eminim.

Bende biraz jeton geç düştü kusura bakmayın :) Belki bu mesajı oric kısmındaki bir grafik başlığı altına taşımak lazım.

edit: Şu başlıkta peacer konuyu gayet açık anlatmış, ben kaçırmışım o mesajı bir şekilde:
http://retrojen.org/pano/index.php?topic=372.msg2762#msg2762 (http://retrojen.org/pano/index.php?topic=372.msg2762#msg2762)
Başlık: Ynt: oric renkleri
Gönderen: Shax - 17 Kasım 2013, 15:24:05
Oric'in ekran tamponunu okuyunca bunca zamandır lanet ettiğim spectrumun ekran buffer yapısı gözüme daha bir mantıklı gelmeye başladı :D

http://i.imgur.com/CetUR7l.jpg (http://i.imgur.com/CetUR7l.jpg)
Başlık: Ynt: oric renkleri
Gönderen: Ref - 17 Kasım 2013, 22:29:56
ama tabii o da spectrum'un sinematik özelliği be :) Batmasın o buffer!
Başlık: Ynt: oric renkleri
Gönderen: Pe@ceR - 18 Kasım 2013, 08:23:38
Nispeten doğru ama 240x1 de 4 renk maruziyeti yanlış. ön ve arkaplan rengini 240 piksel içinde herhangi bir yerde tekrar belirleyebiliyoruz. ren bilgisini verdikten sonra o satır souna kadar değiştirilmezse aynı kalıyor sadece.

İlk 16 pikselin kullanılmaması diye bir şey yok. Sadece satırın başında o satıra ait renk ve arkaplan bilgisi verdiğinde bir tanesi renk bir tanesi arka plan olmak üzere 2 byte kullanılmadığı için öyle düşünülebilir.

Twilighte'in kullandığı teknik 1 satır atlayarak o grafikleri elde ediyor ama mantığını anlamış değilim. neden 1 satır atlıyor? bilmiyorum. Tek açıklaması çizim süresini yarı yarıya kısaltmak olabilir.

Kısacası o kadar çetrefilli değil. Invers bit kodunu da kullanarak zemin ve ön renk kombinasyonları ile 8 rengi aynı satırda gayet rahat kullanabiliyoruz. Sadece eğer bu renkler değişecekse değişme öncesinde tekrar 1 byte içinde tanımlamak gerekiyor.
Başlık: Ynt: oric renkleri
Gönderen: witchdoktor - 18 Kasım 2013, 11:22:09
C64'ün lineer pixel buffer'ında kolaya alışmış bu arkadaşlara spectrum/oric çok ürkütücü geliyordur eminim.

'Lineer pixel buffer" mı? Dalga mı geçiyorsun?
Başlık: Ynt: oric renkleri
Gönderen: Ref - 18 Kasım 2013, 22:31:02
C64'ün lineer pixel buffer'ında kolaya alışmış bu arkadaşlara spectrum/oric çok ürkütücü geliyordur eminim.

'Lineer pixel buffer" mı? Dalga mı geçiyorsun?

Eheh, evet biraz abartı olmuş, zx spectrum'a göre bir hayli lineer sayılır :D En azından karakterler peş peşe geliyor.

Sadece eğer bu renkler değişecekse değişme öncesinde tekrar 1 byte içinde tanımlamak gerekiyor.

Daha iyi anlamak için soruyorum,
diyelim ki siyah renkte 10 byte boyunca giden bir çizgi var, bunu yapmak için, 1 byte'ta renk gönderdik,  9byte bitmap gönderdik, oldu sana 10 byte, (6x9=) kesintisiz 42 pixellik bir çizgi.

Ve sonra bu uzun siyah çizginin ortasına mavi kısa bir çizgi çekmek istedim, 1 byte siyah + 4 byte bitmap + 1 byte mavi + 1 byte bitmap + 1byte siyah + 4 byte bitmap yaptığımızda nasıl bir çizim oluşuyor? Yani soru şu, 1 byte renk bilgisi kodladığında o sırada çizilmesi gereken bitmap neye dönüşüyor? Sonuçta bitmap büyüklüğü belli. Mesela peş peşe birsürü renk kodu göndersek ne oluyor? Bu örnekte yine kesintisiz 42 pixel çizebildik mi yoksa arada boşluklar mı oluştu?
Başlık: Ynt: 2000'li yıllara ait Oric Demoları.
Gönderen: Pe@ceR - 18 Kasım 2013, 23:38:32
Evet, arada boşluklar olmak zorunda. Burada yapılan hinlik invert mevzusu. Şöyle ki, araya renk için 1 byte'lık veri koymadan var olan bitmap değerinin 128 fazlasını verdiğimizde orada olması gereken rengin eşleniği oluşuyor.

Çok karıştı değil mi?

(https://retrojen.org/pano/proxy.php?request=http%3A%2F%2Foricspider.home.insightbb.com%2Fpics%2Fpaper.gif&hash=4494bd3e3d439c9fe8d859c440dc91cd)(https://retrojen.org/pano/proxy.php?request=http%3A%2F%2Foricspider.home.insightbb.com%2Fpics%2Fink.gif&hash=fdb8fbbeadf9ab8cd5c36c69fd939a70)
(https://retrojen.org/pano/proxy.php?request=http%3A%2F%2Foricspider.home.insightbb.com%2Fpics%2Fclrbar1.gif&hash=59739ec4eafbea0515ab2e2f6e8ce8d8)(https://retrojen.org/pano/proxy.php?request=http%3A%2F%2Foricspider.home.insightbb.com%2Fpics%2Fclrbar1i.gif&hash=2ef3d0bf5dfd72b2fd1dd971f2ba0b03)
(https://retrojen.org/pano/proxy.php?request=http%3A%2F%2Foricspider.home.insightbb.com%2Fpics%2Fclrbar2.gif&hash=71852eb2917fe589af5647998dbeabc2)(https://retrojen.org/pano/proxy.php?request=http%3A%2F%2Foricspider.home.insightbb.com%2Fpics%2Fclrbar2i.gif&hash=6891bca1810eea9eff37508e8c7630f0)

Kısacası renk kodlarının ınverse özelliklerine +128 ekleyerek ulaşabiliyoruz. Bunun için yan yana 2 byte'Lık bitmapın arasına renk düzeltici kod koymadan da farklı renkler oluşabiliyor.

Bu yolla her renk değişiminde bir siyah boşluk olmadan arkaplan ve önplan renklerini ve invert kodlarını kullanarak kesintisiz grafikler oluşabiliyor.

Aşağıdaki grafikler elde edilebiliyor bu şekilde.

(https://retrojen.org/pano/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fpuu.sh%2F3aoZM.png&hash=1606f318ba6fc8dfc5f7c9a169968063)

(https://retrojen.org/pano/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fpuu.sh%2F3ap04.png&hash=e0eb9dd33488e2d2e1901d7e681e5ca6)

(https://retrojen.org/pano/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fpuu.sh%2F3ap0h.png&hash=4d61bae78bd7599af45728782b52e0dc)

(https://retrojen.org/pano/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fpuu.sh%2F3ap0x.png&hash=7ac0c99d982ed24e5363a7290e905cfb)

(https://retrojen.org/pano/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fpuu.sh%2F3ap14.png&hash=7173107dda8a2572238a54a79bb34f7c)

(https://retrojen.org/pano/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fpuu.sh%2F3ap1J.png&hash=931eb8717309e5d5b7cd41551d3ea202)

(https://retrojen.org/pano/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fpuu.sh%2F3ap2x.png&hash=e016d9172248887641a07374562b840a)

(https://retrojen.org/pano/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fpuu.sh%2F3aoYn.png&hash=8b7f0af4cea1202bd3b2911d46672fdf)


Tüm bu örnekler üstüne şunu da açık olarak söyleyebilirim ki hala ben de tam manasıyla oturtabilmiş değilim :)

Başlık: Ynt: 2000'li yıllara ait Oric Demoları.
Gönderen: witchdoktor - 19 Kasım 2013, 14:39:47
Bu kadar tantanadan sonra meraklandım ve bir Oric donanım FAQ'ine veya grafik donanımı programlama dokümanlarına ulaşayım dedim ama doğru dürüst bir dokümana ulaşamadım. Hatta bunları ararken BBC Micro vb ile ilgili bazı dokümanlar keşfettim ve onları incelerken buldum kendimi :)

Oric'de sabit bir bitmap yapısı yok mu? Dekode edilen, renk ve bitmap verilerinden oluşan değişken bir bellek bölgesi mi vardır tam anlayamadım doğrusu.
Başlık: Ynt: 2000'li yıllara ait Oric Demoları.
Gönderen: Pe@ceR - 19 Kasım 2013, 17:18:42
Bildiğim kadarıyla c64 için her piksel için renk ve piksel haritası ayrılmış değil mi?

Oric'de böyle ayrı ayrı renk ve bitmap hafızası yok.

240x200 piksellik bir hires ekranımız var.

Burada x ekseninde her 6 piksel 1 byte olarak ekran hafızasında yer alıyor.

Yani 1 satırda 240/6 = 40 byte
200 satırda da 40x200 = 8000 byte HIRES ekran hafızasına ayrılmış.

Her satırda, zemin ve yazı rengini belirledikten sonra satır sonuna kadar değişmeden o zemin ve yazı rengi olarak pikseller boyanıyor. Aslında zemin ve yazı olarak adlandırılsa da on ve off rengin ne olduğunu belirlemiş oluyoruz.

Satır boyunca renk bilgisi tanımlamazsa siyah zemin üstüne beyaz seçilmiş oluyor.

Her byte, malum, 0-255 arası değer alabiliyor.

0-7 arası değerler yazı rengini (INK)
8-11 arası değerler flash off, 12-15 arası değerler flash-on anlamında. Piksel ya da tekst modda isek karakterler oric'de yanıp sönme ya da sabit durma özelliğine sahiptir "flash" anlamında.

16-23 arası değerler de zemin rengini (paper) belirler.

Bitmap kodlar 64 - 127 arasındadır. Yani 7.bit  on olduğunda , kalan 6 bit piksel verisi olarak ekranda görünüyor.

Örneğin : 85 = 64+0+16+0+4+0+1   = x|.X.X.X     1 boşluk atlayarak 3 nokta şeklinde görülüyor.

32 ile 63 arası 96 ile 127 arası değerlerin aynısıdır.

128-255 arası da inverse olarak 0-127 arası tüm değerlerin aynısı. Yani 8. bitin on olması, kalan bitlerin oluşturacağı görüntünün inverse renk kodlamasını oluşturuyor. ( mavi üzerine kırmızı yerine kırmızı üzerine mavi gibi )

Oric hires yapısı hakkında tavsiye edebileceğim sayfalar
http://twilighte.oric.org/twinew/graphics.htm (http://twilighte.oric.org/twinew/graphics.htm)
http://oricspider.home.insightbb.com/oric_hires_colour.html (http://oricspider.home.insightbb.com/oric_hires_colour.html)
http://www.defence-force.org/computing/oric/coding/part_7/index.htm (http://www.defence-force.org/computing/oric/coding/part_7/index.htm)