Keşke içimizde profesyonel olarak mixing/mastering yapacak kadar müziğe hakim, yerli ve milli bir Shadow of The Beast yapacak kadar SOTB sevdalısı ve bir de bunlar yetmezmiş gibi Vangelis hayranı biri olsa da bizi aydınlatsa...
Efendim, öyle bir pas atmışsınız ki, adeta adrese teslim olmuş.
Öncelikle, konunun uzmanı
olmadığımı belirtmek isterim. Sizin de ifade ettiğiniz üzere, sadece "sevdalısı" olduğum başlıklar bunlar. O sebeple, haddimi aşmadan yanıt vermeye çalışacağım.
… gerisini David Whittaker, Jan Hammer ve rahmetli Vangelis ama ahirette ama bu dünyada kendi aralarında çözmüşlerdir ya da çözerler.
Bu işi ahirete havale etmeyelim, mümkünse adalet burada yerini bulsun.
Fransız retrocu arkadaşımızın videosu, eskilerin deyimiyle
"malûmun ilâmı" olmuş. Sanırım günah keçisi ilan edilmekten çekinmiş olsa gerek, "esinlenme" diyerek işlenen suçu hafifletmeye çalışmış… Bu konuyla ilgili detaylara girmeden önce, Aralık 2014’te RAAT#2 bünyesindeki
"8-bit Sample Revolution" sunumum sırasında teypten örnekler çalarak anlatmaya çalıştığım intihallerden birini izninizle hatırlatmak isterim.
Fazla söze gerek olduğunu düşünmüyorum. Kolayca görüleceği üzere,
Shadow of The Beast II'nin bestecisi
Tim Wright esinlenmenin ötesine geçerek, Miami Vice'ın 5. sezonunda Jan Hammer’den görevi devralan
Tim Truman’ın melodisini birebir kullanmış. Dönemin efsane synthesizerı olan Korg M1 yardımıyla fondaki synth pad’leri hazırlamış, sonra da bu altyapının üzerine kendi gitarıyla Miami Vice’ın
"Hostile Takeover" melodisini -tek nota değiştirmeden- icra etmiş. Aradaki tek fark, şarkının yarım ton transpoze edilmiş olması.
Eserlerin yayınlanma tarihleri kimin kimden esinlendiğini (!) açıkça sergiliyor:
- Miami Vice, Sezon 5, Bölüm 1, "Hostile Takeover": 4 Kasım 1988.
- Shadow of The Beast II: Eylül 1990.Normal koşullarda, bu tür bir intihal için milyonlarca dolarlık tazminat davası açılır.
bkz. Jean-Michel Jarre ile Kudsi Erguner arasındaki ney taksimi davasıhttps://en.wikipedia.org/wiki/Revolutions_(Jean-Michel_Jarre_album)#Composition_and_recordingbkz. Michael Cretu (Enigma) ile Capella Antiqua München arasındaki Gregorian koro kayıt davası https://en.wikipedia.org/wiki/MCMXC_a.D.#LawsuitMuhtemelen Tim Truman’ı temsil eden yayıncı kuruluşun gözünden kaçmış olacak ki, bildiğimiz kadarıyla bugüne dek Tim Wright hakkında bir dava açılmadı. Sanki hiçbir şey olmamışcasına, Tim Wright sessizce kariyerine devam etti… Bu sessizlik, 1996 yılında
Dimmu Borgir’in
"Sorgens Kammer" isimli şarkısı için (bir başka Psygnosis oyunu olan)
Agony’nin piyano temasını "aşırması" ile sona erdi.
Tim Wright,
Agony için yazdığı bestenin kendisinden izin alınmadan kullanılması sebebiyle "mağdur olduğunu" belirtti. İlginçtir, hakkını aramak için hiçbir hukuki yola başvurmadı. Sadece,
"I have contacted them, but they just give me excuses, and it's not worth suing them for the pennies I'd get back - oh well, life sucks!" diyerek, nedense konunun daha fazla üzerine gitmemeyi tercih etti. - (Kaynak:
http://www.psygnosis.org/games/agony/files/notes.txt)
"Etme bulma dünyası" diyebilirsiniz...
"İlahi adalet" diyebilirsiniz... Hatta,
"Miami Vice intihalinin gündeme gelmesinden çekindiği için Dimmu Borgir’e dava açmamış olabilir" bile diyebilirsiniz. Açıkçası, o detaylara girmeyeceğim. Sadece, RAAT#2 sunumumda yaptığım tespiti hatırlatmakla yetineceğim:
"Sorun, üç kuruş para kazanmak için sahtekarlık yapmaktan çekinmeyen ve bunu sanki bir kariyermiş gibi sunan insanlarda değil. Asıl sorun, retro camiasının bu insanları ısrarla ilâhlaştırmasında!"Bu iletimi, Miami Vice dizisinden Jan Hammer imzalı
"Golden Triangle" isimli parça ile bitirmek isterim. Bakalım şarkının
1:20’den sonrası David Whittaker hayranlarına tanıdık gelecek mi?