Gönderen Konu: Demoscene oluşumu nasıl işler?  (Okunma sayısı 109 defa)

0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Hifly

  • Retroman
  • ***
  • İleti: 81
Demoscene oluşumu nasıl işler?
« : 13 Şubat 2025, 13:04:42 »

İşin doğrusu bakınca türkiyeden herhangi bir demo üretimi de olmuyor. Herkes yabancı ekiplerle çalışıyor, bende sattım sonunda geçen sene Dark Lite ile işbirliği ile intro çıkardım, skate Plush üyesi, decipher Youth Uprising'e geçti, aslında çok türk var ama hepsi yabancı gruplarda... Bir dokun bin ah işit dostum :D Daha fazla demo intro yazmalıyız, daha fazla kod yazmalıyız daha fazla grafik çizmeliyiz, türk scene'ini 90'lardaki tadında yeniden yaratmalıyız ve bunlarla dolmalıyız.


Ref yazdıklarını okuyunca merak ettim, bir demoscene grubu nasıl işler? Şimdi gördüğüm kadarı ile zaten 3 kişiden oluşuyor en az: Programcı, grafikçi ve müzisyen. Bunlar nasıl çalışır, hepsi beraber toplanır, şöyle bir şey mi yapalım der yoksa programcı der ben böyle bir şey yapabiliyorum bana şöyle şöyle grafik lazım mı der? İşleyişi şöyle içinizden geldiği detayda anlatırsanız memnun olurum :)


Çevrimdışı Skate

  • RAAT
  • Retro Meraklısı
  • *
  • İleti: 179
Ynt: Demoscene oluşumu nasıl işler?
« Yanıtla #2 : 13 Şubat 2025, 23:51:15 »
Yıllarca bu konularda çok uzun konuştum, uzun yazılar yazdım. Çok kısa özetleyeceğim. Öncelikle günümüzde de devam eden korsan yazılım/oyun olayıyla başlıyor. Firmalar 80'lerde yayınladıkları oyunlara bazı kopyalama önlemleri koyuyorlar ve tabii kuralların dışına çıkacak arka kapı bırakmıyorlar, elinin altında kurcalayabileceği yeni bir oyuncak bulan gençler de o oyunların güvenlik tedbirlerini tersine mühendislikle kırıyor, başına bildiğimiz trainer ekranlarını, sonsuz hak, sonsuz enerji, sonsuz süre gibi şeyleri ekliyorlar. Nasıl ki bir ressam tablosunu bitirince altına imzasını atmayı sever, gençlerimiz de başlarına bazı sloganlar ekliyorlar. O yılların müzik gruplarını düşünelim. Mesela Scorpions. Bu işle uğraşan gençler de isim soyad kullanmak yerine kendilerine nickler seçip (o yıllarda daha çok handle diyorduk) gruplar kuruyorlar. Benim ilk nickim Skate idi, hala öyle. İlk grubum ise Thunders idi.

Şimdi imzayı atıyoruz atmasına ama, imza çok basit kaçabiliyor. Ekranda bir tane dandik logo, Commodore 64'ün kendi fontuyla yazılmış bir mesaj. Bu tatmin edici değil. Biraz destek lazım. Destek kimden geliyor? Grafiker ve müzisyenden. Yani ilk çıkış programcılardan. Onlar olmasa oyunu kıramazsın. Ama onların yaptığını kaliteli bir şekilde sunmak için lazım olan da grafiker ve müzisyenler. Grafiker diyor ki "ben güzel bir logo ve font çizeyim", müzisyen "güzel bir müzik yapayım", bu iş öyle ilerliyor. Ama programcılar da boş durmuyor tabii. "Herkes ekranda yazıyı sabit tutuyor, Commodore 64'ün donanımsal ekran kaydırma özellikleri var, ben bunu kullanarak kayan yazı yapabilirim" diye düşünmeye başlıyorlar. Sonra başka biri çıkıyor "ben ekrana renkli barlar çizdirebilirim", diğeri çıkıyor "ben geçen yazıyı dalgalandırabilirim" böyle böyle ilerliyor iş.

Öyle bir noktaya geliyor ki artık oyun kırmak falan ikinci plana düşüyor. Ekranda en güzel görünen efekti yapmaya çalışıyorlar. Oyunlarda üç boyutlu grafikler mi var? Biz de yaparız, hatta oyundakinden daha performanslısını da yaparız. Böyle böyle demoscene dediğimiz oluşum ortaya çıkıyor. Yani artık tek başına sadece efektlerden oluşan bir program var ortada. Yıldızlar kayıyor, küpler dönüyor, ekran sınırının dışına taşılıyor, "bu cihazda bu kadar renk var mıydı?" denilecek kadar çok renkli ekranlar, plazma efektleri yapılıyor, yeni grafik modları bulunuyor, donanımın desteklediğinden fazla spritelar basılıyor.

2000 yılına kadar bu iş böyle devam ediyor. 2000 yılında artık çok daha akışkan demolar, baştan sona, arada Space tuşuna basmaya gerek kalmadan, hatta arkada demonun yükleme yaptığını bile hissetmeden uçtan uca izleyeceğimiz büyük şovlara dönüşmeye başlıyor demo dünyası. Daha gelişmiş donanımlar eski donanımlara geliştirme yapma imkanlarını da son derece yükseltiyor. Gençlerimiz de büyüyorlar, profesyonel mühendis, grafiker, müzisyen oluyorlar. Bilgi seviyeleri de yükseliyor. O zaman artık iş iyiden iyiye yapılabileceğin en iyisini yapma, sınırları zorlamaya dönüşüyor.

Tabii 8-bit/16-bit platformlar nostaljik olarak devam ederken PC, Mac, XBox gibi platformlarda da demoscene devam ediyor. Ancak bir noktada oyun sektörü, Shader Toy gibi sitelerin türemesi sonucunda PC'deki demoscene'in espirisi ve "en ileri noktada olma" misyonu biraz sekteye uğruyor. Oyun sektörü demoscene'de üretilen ürünlerden daha iyilerini ortaya koyamaya başlıyor. Donanımlar programcının yeteneklerinin büyük bir kısmını yok edip, kendisi donanımsal olarak o işleri yapmaya ve programcının rolünü küçültmeye başlıyor. O da yine nostaljik takılan Commodore 64, Atari 800 XL, ZX Spectrum, Amstrad CPC, Amiga, Atari ST gibi platformalardaki scenerlara yarıyor. Çünkü donanım hala aynı donanım, olay sende, senin yeteneklerinde bitiyor.

Yine uzun yazdım gibi gözükse de normalde bu konuda yazabileceklerim bunun 100 katı diyebilirim. En kısa özeti bu şekilde geçtim. :)

Tüm scene içeriklerine erişmek istersen.
https://www.pouet.net/
https://demozoo.org/

Bu sitelerde hemen her platformda yayınlana ürünleri bulabilirsin. Commodore 64'e özel;

https://csdb.dk/

gibi bir site mevcut, ben en çok orada aktifimdir. Talep edersen ZX Spectrum ve Amstrad CPC gibi platformlar hakkında geniş bilgi sahibi olan @matahari, @Alco, @Ref ve diğer arkadaşlarımız bu platformlar konusunda da site linkleri ve bilgi verirler.

Çevrimdışı Hifly

  • Retroman
  • ***
  • İleti: 81
Ynt: Demoscene oluşumu nasıl işler?
« Yanıtla #3 : 15 Şubat 2025, 12:42:09 »

Tabii 8-bit/16-bit platformlar nostaljik olarak devam ederken PC, Mac, XBox gibi platformlarda da demoscene devam ediyor. Ancak bir noktada oyun sektörü, Shader Toy gibi sitelerin türemesi sonucunda PC'deki demoscene'in espirisi ve "en ileri noktada olma" misyonu biraz sekteye uğruyor. Oyun sektörü demoscene'de üretilen ürünlerden daha iyilerini ortaya koyamaya başlıyor. Donanımlar programcının yeteneklerinin büyük bir kısmını yok edip, kendisi donanımsal olarak o işleri yapmaya ve programcının rolünü küçültmeye başlıyor. O da yine nostaljik takılan Commodore 64, Atari 800 XL, ZX Spectrum, Amstrad CPC, Amiga, Atari ST gibi platformalardaki scenerlara yarıyor. Çünkü donanım hala aynı donanım, olay sende, senin yeteneklerinde bitiyor.


Ben demoscene olayının sadece 8/16-bitlerde olduğunu zannediyordum, şaşırsım sen PC, Mac, Xbox diyince.

@Ref sen dedin ya şöyle:


İşin doğrusu bakınca türkiyeden herhangi bir demo üretimi de olmuyor. Herkes yabancı ekiplerle çalışıyor, bende sattım sonunda geçen sene Dark Lite ile işbirliği ile intro çıkardım, skate Plush üyesi, decipher Youth Uprising'e geçti, aslında çok türk var ama hepsi yabancı gruplarda... Bir dokun bin ah işit dostum :D Daha fazla demo intro yazmalıyız, daha fazla kod yazmalıyız daha fazla grafik çizmeliyiz, türk scene'ini 90'lardaki tadında yeniden yaratmalıyız ve bunlarla dolmalıyız.


Neden Türkiye'de bir demo üretimi olmuyor? Madem çok Türk var, neden Türkiye'de bir oluşum olamıyor?

Çevrimdışı Skate

  • RAAT
  • Retro Meraklısı
  • *
  • İleti: 179
Ynt: Demoscene oluşumu nasıl işler?
« Yanıtla #4 : 15 Şubat 2025, 13:18:12 »
Neden Türkiye'de bir demo üretimi olmuyor? Madem çok Türk var, neden Türkiye'de bir oluşum olamıyor?

Öncelikle Türkiye'de demo üretimi oluyor, hep de oldu. Bak bu listede yerli ürünlerimizi, gruplarımızı, scenerlarımızı toparladım. Bu liste çok eksik. Çünkü Pouet'e sadece demolar eklenebiliyor. Yani burada yayınlanan yüzlerce grafik, müzik vb yer almıyor.

https://www.pouet.net/lists.php?which=14

Bunun haricinde 2002'den 2015 yılına kadar her sene düzenli 7DX Party'i yaptık.

https://7dx-party.org/

2006 ve 2007 yıllarında Nightshift yapıldı.

https://nightshift.untergrund.net/2007/tr/

99 yılında İzmir'de Summber Assembly'99 yapılmıştı.

https://www.youtube.com/watch?v=t5v1S1lmcts

Bu forumun kurucularının düzenlediği RAAT partileri yapıldı bir sürü.

https://www.pouet.net/party.php?which=1860

Yani öyle "Türkiye'de demo üretimi olmuyor" gibi bir şey yok. Glance'in son demosu da 2020 yılında yayınlandı.

https://csdb.dk/release/?id=198547

Mesela bu benim ayrıldığım Türk grubu. Sırf ben ayrıldım diye grup bitmiyor tabii. :)

Burada bahsedilen son yıllardaki Türk scene'inde üretimin düşmesi. Bunun çok fazla nedeni var. En büyüklerinden biri de net bir biçimde ekonomik kriz. Çünkü bu iş hobi işi. İnsanların hobilerine odaklanabilmek için kafalarının rahat olması lazım. Kafalarımız rahat olamıyor bir türlü. Bu yüzden de önceliği scene'e veremeyebiliyoruz. Ama bu boş durduğumuz anlamına da gelmiyor. Sürekli bir şeyler yapanlar çıkıyor. Örnek:

https://csdb.dk/group/?id=494

Bak bu Türk grubu

2025'e girmeye bir kaç gün kala bunu yayınladılar. 2025'de bomba gibi döneceğiz diyorlar.
https://csdb.dk/release/?id=248623

Şu anda bana sorsan "Türk scene'i ölü" derim, doğru, ölü. Ama örneğin 1995-2000 aralığında da ölüydü. 2000 sonrası canlandı. Özel bir sebep var mıydı? Yooo. :) Bir iki grup bir şeyler yapmaya başlar, diğerleri de gaza gelir, bir anda canlanır, scene böyle bir şey.