Gönderen Konu: Amstrad renk paleti  (Okunma sayısı 119 defa)

0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Hifly

  • Retroman
  • ***
  • İleti: 85
Amstrad renk paleti
« : 18 Şubat 2025, 13:01:54 »
Selam,

Amstrad renk paletini, kim, hangi kriterlere göre seçmiş biliyor muyuz? Saygıdeğer Sugar abi'nin belirlemiş olacağından korkuyorum. Malum kendisi çok iyi bir ticaret adamı idi. Acaba "Renkleri parlak yapın, bir kaç tane de yanıp sönen olsun, dikkat çeker, daha iyi satar innit?" demiş olabilir mi? 

Çevrimdışı Alco

  • Yönetici
  • Özgür Retrocu
  • *
  • İleti: 2174
  • "Kahraman olmak, dürüst olmaktan kolaydır" Luigi P
    • Sizin Amstrad
Ynt: Amstrad renk paleti
« Yanıtla #1 : 18 Şubat 2025, 22:09:09 »
Amstrad CPC renkleri hakkında Les sucres en morceaux sitesinde 6 sayfalık epey detaylı bir teknik makale var.

AMS dediğin gibi, Elon'ın Tesla'daki tavrına benzer şekilde "ben yaptım oldu" modunda yapmış mıdır bilmiyorum ama genel olarak Amstrad'ın öyküsünü okumak isterim dersen Ces Ordinateurs Sont Dangereux kitabını tavsiye ederim.

Çevrimdışı dodogildo

  • Retromanik
  • *****
  • İleti: 14
Ynt: Amstrad renk paleti
« Yanıtla #2 : 20 Şubat 2025, 22:44:47 »
Ne güzel konular! Konuyu, bilerek,  biraz dağıtayım. Bunu da başka forum'da yapmam, onu söyleyeyim :)

CPC renk paletinin de, sales and marketing harici en ufak bir detayının da "Sir" Alan Sugar ile ilgili olmadığı kesin. Sugar, alt-orta sınıflar için her yıl ilginç bir super-affordable, havalı, "hero" ürün çıkaran bir fırsatçı, (alt sınıftan yükselmiş bir) iş adamından başkası değildi. 1984'ün "hero" ürünü olarak Sugar bir 8bit ev bilgisayarı yapmayı seçti :) Son bir kaç yıldır, CPC'nin gerçek babası (heh heh) Roland Perry (Roland on the Ropes gibi oyunların ismi nereden geliyor sandınız!), Amstrad CPC cemaatinde (özellikle CPC'nin bizdeki Commodore'a benzer şekilde ortamı domine ettiği ülkeler olan Fransa, İspanya'da vs) epey gezinip ağırlandı, meet-up'lara katıldı ve mıncıklandı. Omuzlarda taşındı. 50+ nerd'lerin oyuncağı oldu.. denebilir ama bu başka bir magazin konusu. İşte bu son bir kaç yılın ürünü olan röportajları (bir kaç tıklama ile) bence bulup izleyin, çok eğlenceli ve aydınlatıcı. Alın mesela: https://www.youtube.com/watch?v=EeqRpnv2_HM

Şimdi anlıyoruz ki, biz 80'leri C64'cü sınıf arkadaşlarımızla kavga dövüş, ne olduğunu anlamadan geçirdik ama şimdi geriye dönüp bakınca: Amstrad CPC, oyuna geç giren bir 8bit olarak ( https://www.retrothusiast.com/p/secret-history-amstrad-cpc-464-revolution ) tamamen over the counter parçalarla çok kısa sürede kotarılmış. (Commodore'un aksine SID gibi enfes custom chip'lere sahip değildi belki ama geç gelmekten kaynaklı harika bir ortalama donanıma, nefis bir Basic'e sahipti. O yüzden C64'cüler joystick parçalarken, biz CPC'cilerin çoğunun iyi programcılar ya da IT işi gücü sahibi girişimciler olmasına şaşmamak gerek. Locomotive Basic hikayesini ayrıca Roland'dan dinlersiniz.)

O manyak ortamda, renk paleti şöyleydi böyleydi, kimsenin umurunda olmadığını sezmek için dahi olmaya gerek yok. Ama benim kişisel görüşüm, her nasılsa ortaya çıkan bu palet aşırı parlak ve canlı, adeta görgüsüz renklerden oluşuyor. Sevgili Amstrad'ımızda (Plus harici) hardware sprite'lar olmadığı, ve software sprite ya da scrolling için ana işlemci Z80'e abanıldığı için, ekranda istediğiniz kadar canlı renkler olursa olsun, rakip 8 bit'lerle kıyaslayınca gülünç derecede oynanılamaz oyunlarımız var. Az sayıdaki (Gryzor, Renegade gibi) efsaneler ya da son 10 yılın "ev yapımı" oyunları (Pinball Dreams, Corsair Trainer, say say bitmez..) hariç.  ;D

O depresif, sıkıcı paleti ile C64 ya da "color clash" problemi olan (adeta 1bit) grafikleriyle ZX Sinclair'de ise oyunlar hep daha akıcı ve zevkliydi. Halihazırda bu cihazların hepsini toplayan, hepsini de emülasyonda deği hakiki donanım ile mıncıklamaktan hoşlanan birinin görüşleri böyle.

Çevrimdışı Hifly

  • Retroman
  • ***
  • İleti: 85
Ynt: Amstrad renk paleti
« Yanıtla #3 : 20 Şubat 2025, 23:18:31 »

CPC renk paletinin de, sales and marketing harici en ufak bir detayının da "Sir" Alan Sugar ile ilgili olmadığı kesin.

Ben emin olamıyorum bu konuda. Neden dersen, Sugar kursör tuşlarına basıldığı zaman kursörün mutlaka oynamasını istemiş. Yani aynı bir word programında gibi tuşa uygun hareket etmesini istemiş. Çünkü bilgisayarı almadan önce inceleyen kişilerin, bilgisayarın kursör tuşlarına bastıklarında, bilgisayarın mutlaka tepki verdiğini görmelerini istemiş. Bunu düşünebilen bir pazarlama dahisinin palete müdahale etmiş olması bana son derece mümkün geliyor.

Roland belgeseli için çok teşekkürler. Amstrad'ın çok sıkışık bir program ile yetiştirildiğini biliyorum. Bunu kendisinden dinlemek keyifli olacak.

Renk paleti konusunda sana katılıyorum ne yazık ki, çok daha başarılı bir palet ortaya çıkarabilirlermiş.

 

Çevrimdışı Ref

  • Yönetici
  • Özgür Retrocu
  • *
  • İleti: 2890
  • Advanced User Simulator
    • ae unutmadan
Ynt: Amstrad renk paleti
« Yanıtla #4 : Dün, 04:11:19 »
Ben emin olamıyorum bu konuda. Neden dersen, Sugar kursör tuşlarına basıldığı zaman kursörün mutlaka oynamasını istemiş. Yani aynı bir word programında gibi tuşa uygun hareket etmesini istemiş. Çünkü bilgisayarı almadan önce inceleyen kişilerin, bilgisayarın kursör tuşlarına bastıklarında, bilgisayarın mutlaka tepki verdiğini görmelerini istemiş. Bunu düşünebilen bir pazarlama dahisinin palete müdahale etmiş olması bana son derece mümkün geliyor.

yani bu hikaye biraz retro efsanesi gibi geldi, çünkü BBC'den MSX'e, Apple'dan IBM'e, CGA, Hercules gibi onlarca farklı bilgisayarda kullanılan CRTC çipinin hardware text cursor özelliği var.  Şurada register listesi mevcut: https://beebwiki.mdfs.net/CRTC
Cursorun pozisyonundan büyüklüğüne ve yanıp sönmesine kadar CRTC kendi hallediyor. Yani hiçbir işlem yapmadan sadece tek bir registeri değiştirerek cursor yer değiştirir.

Hani şöyle olsa hikaye, Şügar CRTC tercih etti çünkü donanımda cursor desteği vardı diye, o da yanlış, çünkü ilk tasarlanan Amstrad CPC 6502 çipi çevresinde tasarlanıyor, ekip o sırada çok yavaş gidiyor ve grafik birimini yetiştiremeyeceklerini anlıyorlar ve ortaya herkesin kullandığı bir CRTC yapıştırıyorlar. Sugar bu ekiple anlaşamıyor, hepsini işten atıyor, yeni bir ekip oluşturuyor, şimdi yanlış hatırlamıyorsam Ray bilmemne, o da z80'ci. Diyor ki elde böyle bir şematik varsa kullanalım, 6502'yi çıkarıp z80'i basıyor ve oluyor sana amstrad cpc. Yani crtc seçimi de ona ait değil. Tabi daha sonra kendisi ya bakın bizim cursor uçuyor falan demiş olabilir ama bunlar hep pazarlama işte :D

Renk paleti konusunda alco'nun hikayesi doğrudur. Palet seçimi falan yok yani. Burada teknik bir tercih var, rgb ve yuv.

Amstrad paleti hakkında kendi yorumumu söyleyeyim, kaçırılmış bir fırsat.


Bu palet ucuza maledilen video generasyonunun laneti gibi. Bir spectrumcu olarak acınızı paylaşıyorum. Ama amstradda bu acı daha da artıyor çünkü masraf edip özel gate array üretmişler, renkleri de biraz toparlayabilirlermiş. Elbette tayfın tüm renkleri mevcut ama birbirine çok yakın renkler, varyasyon yaratmıyor. Kullanılabilir renk oranı düşük.

sonra amerikan yapımı konsolların RGB yerine doğrudan YUV ile oluşturulduğunu gözardı etmeyelim, pastel tonların kökeni ortaya çıkıyor, daha konrollü dağılmuş bir luma kanalı. Bizde (speccy amstrad) özellikle mavi kanalı karıştırdığımızda, mavinin renk canlılığı (vividness) değeri %15 civarıdır. Bir anda paleti koyu tonlara çekiyor ve aşırı kontrastlı oluyor. YUV ile yaptığınız palette gri tonları sizin kontrolünüzde kalıyor ve FF,00,00 gibi bir çukura düşmüyorsunuz, o sıfırları duruma göre ucuza yükseltebiliyorsunuz ve hala siyah renginiz olabiliyor. çünkü bir rakam örneğin açıkmavi-magenta arasında ikincil renkleri barındıran bir köprüye oturmuş oluyor. Sonuçta çok farklı olmasa da renk satürasyon ve parlaklıkları daha tutarlı çıkıyor.

 

burada bir konsept denemesi yaptım, merak edenlere kod ekte. üstteki palet amstrad paleti RGB ile oluşturulmuş durumda, alttaki ise aynı döngü ile fakat YUV renkler kullanılarak oluşturuldu. amstrad renkleri 00,6A,FF seviyelerinden oluşuyor, alttaki benim örnek palet ise RGB'ye eşdeğer olan 0, 0.5, 0.7 seviyeleri kullanılarak üretmiş durumda.  Burada interaktif hali var: https://retrojen.org/project/yuvpaletgen/

Biri diğerinden daha iyi mi, hayır. Pastele kaymış tonlar, yine magentanın dominasyonu... Bu ikisinin arasında bir denge oluşmalı ve doğada daha az görülen magenta oranı da az tutulmalı. Yani demem o ki, 80'lerde limitli paletli makinelerdeki palet seçimi teknik bir karardan ibaret ve bu kararlar maliyet odaklı. Bu konuda c64'den bahsetmeden geçmeyelim, kırmızıyı, pembe ve sarıyı kahverengi tonlarına çekmek gibi birşey yapıyor. Neden böyle birşey yapmışlar bilemiyorum, ama işe yaramaz pembe ve bordo tonlar gitmiş, kahverengi ve iki seviye ten rengi gelmiş, standard yuv üretiminde birkaç modifikasyonla tesadüfen bile elde etmiş olabilirler. Bunun bozulmamış hali için MSX paletine bakabilirsiniz. Aynı yöntemle RGB paleti de modifiye edilebilirmiş aslında, işte amstrad'ın atladığı kısım burası.


sol c64, sağ amstrad. Bu haliyle benzersiz bir palet ortaya çıkıyor, renkleri eşit toplamak yerine kahverengi köşesine itelemek. Ama bazı şeylerin iyisi kötüsü yok, palet olarak diğerlerinden ayrıldığı kesin.

Bu palet konusunda benim vardığım sonuçlar bunlardır. Ama sonuçta palet ne olursa olsun, pixel artist her paletten mucizeler çıkarabilir.

Çevrimdışı Hifly

  • Retroman
  • ***
  • İleti: 85
Ynt: Amstrad renk paleti
« Yanıtla #5 : Dün, 09:10:08 »

yani bu hikaye biraz retro efsanesi gibi geldi, çünkü BBC'den MSX'e, Apple'dan IBM'e, CGA, Hercules gibi onlarca farklı bilgisayarda kullanılan CRTC çipinin hardware text cursor özelliği var.

Teknik kısıma hiç aşina değilim, anlayabildiğim kadarı ile dediklerin son derece mantıklı. Ben de bir Amstrad belgeselinin yalancısıyım, bulabilirsem buraya yapıştırayım.

Bu forum beni dumura uğratmaya devam ediyor. Bir soruyorum, bilgisayarda renk teorisi konusunda ufak bir ders geliyor :) Tam olarak anladım mı? Hayır. Ama yazdıkların konuyu anlamak için çok güzel bir nokta oluşturdu, üzerinde çalışacağım.