Gönderen Konu: Zx Spectrum Basic Editörü: Basinc (30.yıl sürümü)  (Okunma sayısı 12608 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Ref

  • Yönetici
  • Özgür Retrocu
  • *
  • İleti: 2866
  • Advanced User Simulator
    • ae unutmadan
Arkadaşlar, bazılarınız biliyor, 2 yıldır Basin isimli programın bakımını resmi olarak ben yapıyorum. Bugün 30.yıl şerefine yeni bir sürüm çıkardım, windows kullanıcıları deneyebilir, programda yarım Türkçe desteği mevcut. Gerisini de sonra çeviricem, Türkçeleştirme ile uğraşsam bugüne yetişmeyecekti.

http://arda.kisafilm.org/fish/BasincV16R3.zip 3.6MB Zip dosyası

Herhangi bir yerde (tercihen kendi kullanıcı klasörünüz altında--yazma izinleri mevcut orda) zip arşivini açınız, basinc.exe dosyasını çalıştırınız. Her türlü saçma sorunuzu bu başlık altına ekleyiniz. Kimse anasından spectrumcu doğmadı.

Not, eğer bu sürümü kullanırsanız bari amacınız cgc için bir oyun yazmak olsun, lakin bu sene pek katılımcı yok, işler kesat anlıyacağınız.

iyi spectrumlamalar.






Çevrimdışı AmonR

  • RAAT
  • Tedavideki Retromanik
  • *
  • İleti: 269
Ynt: Zx Spectrum Basic Editörü: Basinc (30.yıl sürümü)
« Yanıtla #1 : 27 Nisan 2012, 11:30:00 »
Merhaba,
Öncelikle çalışmalarınız için tebrik ediyorum.

Programcı/coder olmadığım için sorularım komik olabilir.
Anladığım kadarıyla bu program ile Sinclair için Basic dilinde programlar üretebiliyoruz ve sanırım mevcut programları (TAP, TZX, vs.) bu editörde açarak üzerinde değişiklik yapabiliyoruz, di mi?

Eğer öyle ise uzun zamandır (tekrar) yapmak istediğim bir şeyi yapabilirim demektir.
Eskiden, Spectrum ile birlikte bize verilen "Horizons" kasetinin içinde "Thro' the Wall" adında, Basic ile yazılmış, duvar kırmaca oyunu vardı.
Oyunu kasetten yüklerken belli bir noktada kaseti durdururduk. Böylece programın içerisine girebilirdik ve programa birkaç satır ekleyerek, ekranın sol üst kısmında "kaç top hakkımız olduğunu", "puanımızı" vs. yazdırırdık.

Basinc sayesinde, bu oyunun TAP veya TZX versiyonu ile de aynı işlemi yapabileceğiz sanırım.


Çevrimdışı Ref

  • Yönetici
  • Özgür Retrocu
  • *
  • İleti: 2866
  • Advanced User Simulator
    • ae unutmadan
Ynt: Zx Spectrum Basic Editörü: Basinc (30.yıl sürümü)
« Yanıtla #2 : 27 Temmuz 2012, 23:59:57 »
Merhaba,
Öncelikle çalışmalarınız için tebrik ediyorum.

Programcı/coder olmadığım için sorularım komik olabilir.
Anladığım kadarıyla bu program ile Sinclair için Basic dilinde programlar üretebiliyoruz ve sanırım mevcut programları (TAP, TZX, vs.) bu editörde açarak üzerinde değişiklik yapabiliyoruz, di mi?

Eğer öyle ise uzun zamandır (tekrar) yapmak istediğim bir şeyi yapabilirim demektir.
Eskiden, Spectrum ile birlikte bize verilen "Horizons" kasetinin içinde "Thro' the Wall" adında, Basic ile yazılmış, duvar kırmaca oyunu vardı.
Oyunu kasetten yüklerken belli bir noktada kaseti durdururduk. Böylece programın içerisine girebilirdik ve programa birkaç satır ekleyerek, ekranın sol üst kısmında "kaç top hakkımız olduğunu", "puanımızı" vs. yazdırırdık.

Basinc sayesinde, bu oyunun TAP veya TZX versiyonu ile de aynı işlemi yapabileceğiz sanırım.



Yine geç  bir cevap, kaçırmışım bunları hep :D

Evet, doğru anlamışsınız, tam olarak o işlemleri yapabilirsiniz.

Tabii Basinc daha çok zaten Sinclair Basic dilini bilenler için yazılmış bir program ama sinclair basic kullanma kılavuzunun ingilizce sürümünün yanında, içerik yardımı (örneğin Draw komutunu yazdığınızda altta ipucu olarak DRAW X,Y[,ARC] şeklinde ve f1'e basarak o komut hakkında detaylı yardım) ayrıca sözdizim yardımcısı (d yazınca olası keyword'leri otomatik öneriyor) falan içeriyor, UDG editörü, Teyp editörü, grafik editörü, sistem ve program değişkenleri editörü, program izleci (trace), ve profiler (program performans darboğaz bulucusu) içeriyor.

Ayrıca ben de burada canlı destek veriyorum :D

Eğer bir kişiyi daha sinclair basic'e kazandıracaksak tamamdır :D Aşağıda thro'the'wall tap dosyası mevcut, program başladıktan sonra STOP butonuna basarak düzenlemeye başlayabilirsiniz (Pause 0 komutu kullanılarak programın durup kullanıcı etkileşimi beklediği anlarda STOP işe yaramaz, görüntü penceresine tıklayıp bir tuşa basmanız gerekebilir).

http://arda.kisafilm.org/fish/wall-amonr.zip 2kb thro'the'wall

edit:
Bu oyun büyük fontlarla yazı yazabilmek için 300 byte'lık bir makine kodu rutini içeriyor, bu makine kodunu da 3000 nolu alt-rutin çağırıyor. xs,ys değişkenleri yazının genişlik ve yüksekliğini, yy dikey pozisyonunu, p$ metni barındırıyor. Yazı herzaman otomatik olarak ortalanıyor. Bunları ayarladıktan sonra GOSUB 3000 komutu ile yazınızı yazdırabilirsiniz. 

Psion'un eğitim kasedine neden makine kodu eklediği bir muamma. Çocukken bu büyük yazıları hangi komutun yazdığını bulabilmek için aylar harcamıştım. Nedense randomize usr 32768 kılavuz kasette kocaman yazılar yazdırıyordu fakat benim programlarımda reset attırıyordu. Basic programlarına makine kodu ile kendi komutlarınızı ekleyebileceğimizi çok sonra öğrendim.

Çevrimdışı AmonR

  • RAAT
  • Tedavideki Retromanik
  • *
  • İleti: 269
Ynt: Zx Spectrum Basic Editörü: Basinc (30.yıl sürümü)
« Yanıtla #3 : 03 Ağustos 2012, 17:03:47 »
Yine geç  bir cevap, kaçırmışım bunları hep :D

Ah ah, ben de soruma cevap alamadığım için küsmüştüm ...  ;)

Şaka bir yana, programı da oyun dosyasını da indirdim. Geriye, fırsat bulup kurcalamak kalıyor.  ;D

Dediğim gibi "coder" değilim.
Vakti zamanında bir heves Spectrum'un kendisiyle gelen Basic Programming kitabını okumuştum, ayrıca "Instant Arcade Games for the Sinclair ZX Spectrum" kitabını almıştım.
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=2000189

Fakat bu işlerin pek de "instant" olmadığını görünce hevesim kaçmıştı.  :P


Çevrimdışı Ref

  • Yönetici
  • Özgür Retrocu
  • *
  • İleti: 2866
  • Advanced User Simulator
    • ae unutmadan
Ynt: Zx Spectrum Basic Editörü: Basinc (30.yıl sürümü)
« Yanıtla #4 : 03 Ağustos 2012, 17:17:33 »

Fakat bu işlerin pek de "instant" olmadığını görünce hevesim kaçmıştı.  :P


Yok ya, "bi tuşa basıyorsun oluyor".
Eskiden böyle denirdi ortamda "bilgisayar" kelimesi geçince.

Çevrimdışı Alco

  • Yönetici
  • Özgür Retrocu
  • *
  • İleti: 2127
  • "Kahraman olmak, dürüst olmaktan kolaydır" Luigi P
    • Sizin Amstrad
Ynt: Zx Spectrum Basic Editörü: Basinc (30.yıl sürümü)
« Yanıtla #5 : 03 Ağustos 2012, 17:33:17 »
Vakti zamanında bir heves Spectrum'un kendisiyle gelen Basic Programming kitabını okumuştum, ayrıca "Instant Arcade Games for the Sinclair ZX Spectrum" kitabını almıştım.

Ben de Kadıköy Gençlik Kitabevinden 40 educational Games For Amstrad CPC almıştım. Birkaç oyunu yazınca ne büyük hayalkırıklığı yaşadığımı anlatamam. Hepsi Hangman ayarı kelime bilmece-bulmaca tarzı teyyare oyunlardı. Ha bir de yaz babam yaz bitmiyordu. En güzeli ACU'daki makina dili destekli oyunları yazmaktı. Fakat bunları da yazarken bir halt anlamıyordun. BASIC kısmı sadece makina dilini hafızaya yerleştirmeye yarıyordu. Eh "FF00BD0E05"leri anlayacak bilgi de bizde olmayınca sadece yazıyorduk. Bunlar daha da uzundu ama en azından bitince ortaya biraz Amsoft oyunlarına benzese de birşeyler çıkıyordu.

Açmayın şöyle konuları kardeşim...Anılarım depreşiyor...İşimiz gücümüz var burada... :)

Çevrimdışı AmonR

  • RAAT
  • Tedavideki Retromanik
  • *
  • İleti: 269
Ynt: Zx Spectrum Basic Editörü: Basinc (30.yıl sürümü)
« Yanıtla #6 : 03 Ağustos 2012, 18:35:36 »
Yok ya, "bi tuşa basıyorsun oluyor".
Eskiden böyle denirdi ortamda "bilgisayar" kelimesi geçince.

 ;D

Di mi, "basıyorsun bi tuşa hesaplayıveriyor" derlerdi.

Hatta aslında bize göre kompüter dediğin Uzay Gemisi Atılgan'daki gibi "Söyle bakalım kompüter karşıdaki gezegende ne gibi hayat formları var?" dediğimizde şıp diye cevap vermeliydi.  8)

Çevrimdışı witchdoktor

  • RAAT
  • Normalleşmiş Retroman
  • *
  • İleti: 757
Ynt: Zx Spectrum Basic Editörü: Basinc (30.yıl sürümü)
« Yanıtla #7 : 05 Ağustos 2012, 14:53:41 »
Çevremizdeki bilgisayardan anlamayan insanlara yaptığımız programları, oyunları gösterirken yapılan işi çok da takdir etmediklerini farkettiğimizde "bu işlerin bilgisayar tarafından otomatik olarak yapılmadığını, her adımın bilgisayara talimatlarla anlatılması gerektiğini, bu kadarcık programda bile yüzlerce talimatlar dizisi olduğunu" çoğunlukla nafile bir biçimde anlatagelmişizdir, buna rağmen karşımızdakilerde yine de bir tepki alamamışızdır, hatta sayfalarca program kodunu gösterdiğimiz de olmuştur, natı kafa natı mermer misali :)

"Kompütür" deyince A Space Odyssey'in HAL 9000'i ve Blake's Seven'daki Orac'ın adını anmadan geçmek de olmaz...