Gönderen Konu: Dave Haynie, Commodore'un son günleri videosu.  (Okunma sayısı 5318 defa)

0 Üye ve 3 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı madcat

  • RAAT
  • Retroman
  • *
  • İleti: 25

Çevrimdışı Ref

  • Yönetici
  • Özgür Retrocu
  • *
  • İleti: 2882
  • Advanced User Simulator
    • ae unutmadan
Ynt: Dave Haynie, Commodore'un son günleri videosu.
« Yanıtla #1 : 30 Ekim 2015, 22:04:29 »
-Hedley DAvis Memorial Disk Drive
-virtual reality gözlükler
-AAA board prototipi "nette bunların gerçekte var olmadığını okumuştum" :)
-Andrea, monica, barry
-Son işten atılma yemeği

En azından ilk 30 dakikası izlenmeli.

Bu arada, Dave Haynie'nin youtube kuşağında daha çok değerli video varmış.

Çevrimdışı witchdoktor

  • RAAT
  • Normalleşmiş Retroman
  • *
  • İleti: 757
Ynt: Dave Haynie, Commodore'un son günleri videosu.
« Yanıtla #2 : 31 Ekim 2015, 10:07:45 »
Dave Haynie ve Bil Herd, Commodore günlerini unutamayan nadir teknik elemanlardan. Diğer çalışanlardan daha farklılar. Sanki tam bir Cumhuriyet çocuğu bunlar, davaya ve geçmişe bağlılık açısından. Amiga'nın çekirdek kadrosu için Commodore tam bir felaket, hatırlamak istemedikleri despot bir yönetim. Onlarda A1000 dışındaki hiçbir şeye romantik bir yaklaşım yok. Zaten Commodore da 1992'ye kadar Amiga mirasına doğru dürüst bir donanımsal gelişim sağlayamadı. Hatta Paula çipine Amiga tarihinde neredeyse hiç dokunulmadı. Yazılımsal gelişmeler (BOOPSI, Datatypes, RTG, Taglist, Localization) yabana atılmamalı ama Amiga'nın tohumunda bulunan 'oyun konsolu' ruhu hiç bir zaman aşılamadı.

Çevrimdışı Ref

  • Yönetici
  • Özgür Retrocu
  • *
  • İleti: 2882
  • Advanced User Simulator
    • ae unutmadan
Ynt: Dave Haynie, Commodore'un son günleri videosu.
« Yanıtla #3 : 02 Kasım 2015, 18:17:21 »
Amiga'nın tohumunda bulunan 'oyun konsolu' ruhu hiç bir zaman aşılamadı.

Doğrusu biraz kendimi de suçluyorum bu konuda. O zaman ben de amigayı sadece ve sadece bir oyun makinesi olarak düşünüyordum (ki bayağı kod yazmıştım o dönem). O zaman internet falan da yoktu, OS2.04 gelip workbench az buçuk modern bir görünüme kavuştuğunda, "bre bu ne?" demiştim. Piyasayı a500+ bastığında herkes tırım tırım 1.3 amiga arıyordu. Neymiş, oyunlar çalışmıyormuş. Amiga ilerlesin istemedik ki, oyun oynamak istedik sadece. Hiçbirşey değişmesindi, herşey zaten çok güzeldi.

Ben ne yeni amigaları sevdim, ne yeni osları. Olayı kavradığımda artık çok geçti, ne amiga, ne commodore diye birşey kalmamıştı. Yine de çok uğraştık çabaladık ama geri dönüşümüz olmadı artık, iş işten geçmişti.


Çevrimdışı wizofwor

  • RAAT
  • Tedavideki Retromanik
  • *
  • İleti: 398
Ynt: Dave Haynie, Commodore'un son günleri videosu.
« Yanıtla #4 : 03 Kasım 2015, 11:27:30 »
Senin suçun yok Ref. Ortam kötüydü.

Aslında Amiga Atari'de kalsaydı (veya ST'ye ilk baştan Blitter konabilseydi) her şey çok daha farklı olabilirdi. 8 bit Atarilerin chipsetini VIC-II ile karşılaştırınca, Amiga'nın 8 bit Atarilerin akrabası olduğu açıkça görülüyor. Tramiel'i hiç sevmediğimden bahsetmiş miydim?
Gosub ile gidilen yerden goto ile dönen adam

Çevrimdışı witchdoktor

  • RAAT
  • Normalleşmiş Retroman
  • *
  • İleti: 757
Ynt: Dave Haynie, Commodore'un son günleri videosu.
« Yanıtla #5 : 03 Kasım 2015, 16:46:39 »
Doğrusu biraz kendimi de suçluyorum bu konuda. O zaman ben de amigayı sadece ve sadece bir oyun makinesi olarak düşünüyordum (ki bayağı kod yazmıştım o dönem). O zaman internet falan da yoktu, OS2.04 gelip workbench az buçuk modern bir görünüme kavuştuğunda, "bre bu ne?" demiştim. Piyasayı a500+ bastığında herkes tırım tırım 1.3 amiga arıyordu. Neymiş, oyunlar çalışmıyormuş. Amiga ilerlesin istemedik ki, oyun oynamak istedik sadece. Hiçbirşey değişmesindi, herşey zaten çok güzeldi.

Ben ne yeni amigaları sevdim, ne yeni osları. Olayı kavradığımda artık çok geçti, ne amiga, ne commodore diye birşey kalmamıştı. Yine de çok uğraştık çabaladık ama geri dönüşümüz olmadı artık, iş işten geçmişti.

Senin gibiler yüzünden battı zaten Commodore Amiga ;)

Çevrimdışı madcat

  • RAAT
  • Retroman
  • *
  • İleti: 25
Ynt: Dave Haynie, Commodore'un son günleri videosu.
« Yanıtla #6 : 03 Kasım 2015, 18:56:58 »
Türkiye'deki piyasanın Commodore'un kararları ve satışı konusunda ciddi bir etkisinin olduğunu sanmıyorum. Ref'in söylediği kadar oyun odaklı olduğunu da sanmıyorum, high-end modellere talep vardı, Amiga'yı iş amaçlı kullanan bir sürü yer vardı. Videoda da örnekleri var, Commodore bir sürü potansiyel müşteriyi elleriyle itmiş. Yapılan az buçuk hardware geliştirmeleri de, getirdikleri yeniliklerden çok, componentleri entegre edip üretim maliyetini düşürdüğü için onay almış. Muhasebecinin eline ar-ge şirketi verirsen olacağı bu.

Mehdi Ali'ye özel bir durum da değil. Finans sektörü risk yatırımı sevmiyor. Sevdikleri şeyler, maliyetleri düşürmek (eleman çıkarmak olarak okuyun), şirket birleşmeleri, tamamen finansal dünyada dönen yatırımlar (stock buyback, bono satmak, vb). En ileri ve başarılı teknoloji şirketleri ya vizyoner sahipleri olan özel şirketler (ya da mesela google gibi anonim şirket ama oy verme hakkı olan hisseleri piyasada değil), ya da çok para kazandıkları için yatırımcılara höt diyebiliyorlar (mesela Apple).

Çevrimdışı Ref

  • Yönetici
  • Özgür Retrocu
  • *
  • İleti: 2882
  • Advanced User Simulator
    • ae unutmadan
Ynt: Dave Haynie, Commodore'un son günleri videosu.
« Yanıtla #7 : 04 Kasım 2015, 18:35:20 »
8 bit Atarilerin chipsetini VIC-II ile karşılaştırınca, Amiga'nın 8 bit Atarilerin akrabası olduğu açıkça görülüyor.

Bu konuyu biraz açabilir misin? Ne bakımdan bir akrabalık var?

Çevrimdışı wizofwor

  • RAAT
  • Tedavideki Retromanik
  • *
  • İleti: 398
Ynt: Dave Haynie, Commodore'un son günleri videosu.
« Yanıtla #8 : 05 Kasım 2015, 08:54:56 »
Şöyle bir durum var: VIC-II ile OCS'yi karşılaştırdığında hiç bir alaka göremiyorsun. Hatta VIC'deki bazı özellikler OCS'de yok (oha!). Mesela C64'de ekran kaydırmada 8 kat hız kazandıran charset desteği/text modu yok. Sprite konusunda daha yeteneksiz falan. Bu şekilde bakınca artık 16bit işlemcimiz var. Sprite yerine BOB desteği var. Bu işler için pahalı donanımsal çözümlere gerek yok. Hem böylesi daha esnek bir kullanım sunuyor diyebilirsin.

Ancak Atari'nin speclerine bakınca jeton düşüyor. Amiga'nın sprite yetenekleri, Atari'nin bir tık ilerisinde. Kullanılacak renklerin daha geniş bir paletten seçilebilemesi, display list, HAM modu hep Atari'de olan özelliklerin iyileştirilmiş hali. Adamlar işi mahkemeye götürürken çok da haksız değillermiş yani.
Gosub ile gidilen yerden goto ile dönen adam

Çevrimdışı witchdoktor

  • RAAT
  • Normalleşmiş Retroman
  • *
  • İleti: 757
Ynt: Dave Haynie, Commodore'un son günleri videosu.
« Yanıtla #9 : 05 Kasım 2015, 15:01:03 »
@Ref
Jay Miner zaten Atari çipsetini geliştiren ekibin üyesi. Atari ile arasındaki en büyük tasarım benzerlik suçlaması ise Copper çipi ve Displaylist kullanımı, gerçekten de haklılar. Rasterline'ı yakalayıp buna bağlı bir yazmaç değişimi yapmak için CPU'ya ihtiyaç duymadığınız otomatize bir sistem. Davalar neticesinde Atari Corp. da Amiga çipsetini kullanım imtiyazı elde etti ama bunu hiçbir zaman devreye sokmadı diye biliyorum. Çünkü ST serisi çoktan yaygınlaşmıştı bu sürede.

Çevrimdışı Ref

  • Yönetici
  • Özgür Retrocu
  • *
  • İleti: 2882
  • Advanced User Simulator
    • ae unutmadan
Ynt: Dave Haynie, Commodore'un son günleri videosu.
« Yanıtla #10 : 09 Kasım 2015, 13:39:58 »
@Ref
Davalar neticesinde Atari Corp. da Amiga çipsetini kullanım imtiyazı elde etti

Evet, öyleymiş hakkaten, ayrıca amiga ile atari xl akrabalığıda açıkça görünüyor gerçekten. Adam arge'yi alıp kaçmış resmen yahu :D Ama bu pis şirketler hepsini hak ediyor. Paradan başka birşey görmez gözleri.

Çevrimdışı witchdoktor

  • RAAT
  • Normalleşmiş Retroman
  • *
  • İleti: 757
Ynt: Dave Haynie, Commodore'un son günleri videosu.
« Yanıtla #11 : 09 Kasım 2015, 15:35:19 »
Aslında bu durum, Motorola 6800 tasarımcısı Chuck Peddle'ın kaçıp da MOS'da 6502'yi tasarlaması ve batmak üzere olan Commodore şirketinin MOS Technology şirketini satın alarak batmaktan kurtulmasının benzeri bir durum.

Aynı şekilde Atari'de ANTIC ve CTIA çiplerinin tasarım ekibinden Jay Miner kaçarak Hi-Toro şirketini kuruyor ve Lorraine adlı oyun konsolu için bir çipset (AGNUS, DAPHNE, PORTIA) tasarlıyor. Tarih tekerrür ediyor ve yine batmak üzere olan Commodore şirketi bu fırsatı da kaçırmıyor ama nihai son bir 10 sene daha ertelenmiş oluyor.

Çevrimdışı wizofwor

  • RAAT
  • Tedavideki Retromanik
  • *
  • İleti: 398
Ynt: Dave Haynie, Commodore'un son günleri videosu.
« Yanıtla #12 : 09 Kasım 2015, 18:09:41 »
Aslında mahkeme çok uzadığı için Atari ve Commodore'la anlaşmak zorunda kalmıştı. Anlaşmaya göre Lorriane chipsetinin kullanma haklarına Atari'de sahip oldu. Bu tasarımı kullanarak BLITTER çipini geliştirdiler ancak ilk çıkan ST'lere yetiştiremediler. Sadece belli bir tarihten sonra çıkan Atari ST'lerde BLITTER var. Hepsinde olmayınca da yazılım geliştiriciler pek iltifat etmedi.

Talihin garip bir cilvesi olarak her iki platformda çalışacak oyunlar ortak payda göz önünde bulundurularak hazırlandığı için, Amiga'nın chipsetini doğru dürüst kullanmayan oyun da boldur. Bu da Spectrum/Amstrad arasındaki hadisenin bir tekerrürü.

Blitter konseptinin Xerox'dan çıkma olması da bir başka gariplik. (Bunu da Alco'nun paylaştığı bilgisayar grafik konseptleri üzerine bir Xerox dökümanında görmüştüm.)
Gosub ile gidilen yerden goto ile dönen adam

Çevrimdışı nightlord

  • RAAT
  • Tedavideki Retromanik
  • *
  • İleti: 389
    • Night Network
Ynt: Dave Haynie, Commodore'un son günleri videosu.
« Yanıtla #13 : 10 Kasım 2015, 01:04:31 »
Blitter konseptinin Xerox'dan çıkma olması da bir başka gariplik. (Bunu da Alco'nun paylaştığı bilgisayar grafik konseptleri üzerine bir Xerox dökümanında görmüştüm.)

Xerox'tan cikan daha neler neler oldugu goz onune alinirsa gariplik degil :)


Çevrimdışı Ref

  • Yönetici
  • Özgür Retrocu
  • *
  • İleti: 2882
  • Advanced User Simulator
    • ae unutmadan
Ynt: Dave Haynie, Commodore'un son günleri videosu.
« Yanıtla #14 : 10 Kasım 2015, 07:28:36 »
Commodore şirketi bu fırsatı da kaçırmıyor ama nihai son bir 10 sene daha ertelenmiş oluyor.

yahu bu default batmaya programlanmış bir şirket mi? Bu durumda commodore'u denizin üzerinde sekmekte olan bir taş olarak düşünüyorum, hızını kaybedince dibi boyluyor :D

Bu da Spectrum/Amstrad arasındaki hadisenin bir tekerrürü.
Hah, nihayet konu döndü dolaştı spectruma geldi. Neyseki biz spectrumcuların böyle dertleri yok, defolu ram ve z80'lerden bir makine yapmış adamlar. Ne davası, ne teknolojisi :) Düşünüyorum da, richard altwasser zx spectrum +'nın planlarını çalıp commodore'a satmaya kalkıyor. "Bu ne be?" diyip kışkışlarlar herhalde :)

Aaah, şimdi hatırladım, Jupiter Ace denilen birşey var :) Hikayesini blogdayazmıştım.